Definitief 3 procent minder bussen in Groningen en Drenthe: ‘Pijn zoveel mogelijk beperken’

nieuws
Foto via OV-Bureau Groningen-Drenthe

Het dagelijks bestuur van het OV-Bureau Groningen-Drenthe heeft eind vorige week de definitieve hoofdlijnen voor de dienstregeling van volgend jaar goedgekeurd. Over beide provincies rijden de bussen volgend jaar gemiddeld drie procent minder vaak.

De nieuwe dienstregeling start op zondag 11 december van dit jaar. Een volledig overzicht met de hoofdlijnen van de dienstregeling is beschikbaar op de website van het OV-Bureau.

Hoewel er volgend jaar een grote vergoeding voor busvervoer vervalt, hebben de twee provincies, de gemeente Groningen en het OV-bureau genoeg geld bij elkaar gelegd om slechts 3 procent te hoeven snijden in het busvervoer. Maar mobiliteitsgedeputeerde Fleur Gräper (provincie Groningen) noemt het afschalen van het aantal busritten alsnog een pijnlijk besluit: “We realiseren ons heel goed dat dit voor sommige reizigers betekent dat ze een reisalternatief moeten zoeken of verder moeten lopen of fietsen naar een bushalte. We hebben ons uiterste best gedaan deze pijn zoveel mogelijk te beperken.”

Gevolgen voor Stad

Voor de Stad heeft de nieuwe dienstregeling uiteenlopende gevolgen. Het OV-Bureau snijdt voornamelijk in busritten waar relatief weinig reizigers gebruik van maken. Qliners van en naar de Stad rijden iets minder vaak tijdens de spits. Ook gaan er minder bussen rijden tussen Europapark en het UMCG.

Tijdens rustige periodes (vakanties) rijden de lijnen 3 en 4 minder vaak. Tijdens de daluren van volgend jaar rijdt lijn 5 maar twee keer per uur door naar Annen. Ook wordt de route van lijn 5 door Engelbert en Middelbert op de langere termijn heroverwogen. Ook lijn 6 rijdt in de daluren minder vaak. De lijnen 7, 8 en 19 gaan minder vaak rijden in de avonduren en op zaterdag. Lijn 15 rijdt vaker vraaggestuurd en lijn 16 wordt geschrapt. Ook spitslijn 160 gaat uit de dienstregeling.

Op een paar lijnen wordt het busvervoer juist opgeschroefd. Reizigers van en naar het centrum en UMCG via lijn 1 zijn vanaf volgend jaar sneller op hun bestemming. Ook zijn reizigers vanuit Harkstede sneller in Groningen en Meerstad krijgt een betere busbediening. Tegelijkertijd hebben reizigers vanuit Engelbert en Middelbert wel een grotere halte-afstand.

Bussen die van Grote Markt verbannen zijn, moeten flink doorrijden

De buslijnen 1, 3, 4, 10 en 163 moeten volgend jaar zoveel mogelijk ‘rijtijdneutraal’ rijden, nu ze niet meer over de Grote Markt rijden. Volgens het OV-Bureau levert elke minuut die de bussen gemiddeld extra gebruiken aan rijtijd een kostenpost op van 425.000 euro per jaar. Als de bussen hun tijden niet halen, moet het OV-Bureau de hogere kosten ergens anders besparen.