In het holst van de nacht ruim vier uur wachten op de bus in Meppel: “De NS was nergens”

nieuws
Foto: via Twitter / Naud Katerberg

Op sociale media ergeren steeds meer mensen zich bont en blauw aan de problemen met het treinvervangend vervoer tussen Groningen en Meppel. Naud Katerberg uit Stad vertelt dat mensen maandagavond ruim vier uur hebben moeten wachten op een bus richting Stad.

“Mijn vriendin en ik arriveerden maandagavond tegen middernacht in Meppel”, vertelt Naud. “Daar stonden op dat moment zo’n honderd mensen te wachten. Je raakt met elkaar in gesprek, en mij werd duidelijk dat een aantal mensen er al van 22.00 uur stonden te wachten. Veel mensen waren met de NS aan het bellen om duidelijkheid te krijgen wanneer de bus richting Groningen zou komen. De NS bleef volhouden dat de bussen zouden komen. Omdat het lang duurde zijn een aantal mensen toen maar zelf taxibusjes gaan regelen om toch maar thuis te komen. Dat is flink prijzig, en dat was voor ons ook geen optie.”

“Chauffeur wilde naar Zwolle”
“Rond 01.30 uur kwam er een bus aanrijden. Iedereen was blij, hoewel ook duidelijk was dat niet iedereen mee zou kunnen omdat er nog veel te veel mensen stonden. Terwijl de deuren open gingen liet de chauffeur weten naar Zwolle te rijden. Dat is nogal opmerkelijk omdat er tussen Meppel en Zwolle gewoon treinen rijden. De chauffeur is toen aan het bellen geslagen en uiteindelijk kwam men tot de slotsom dat er toch maar koers werd gezet richting Groningen.”

Tekst gaat verder onder de tweet

“Touringcarmedewerker heeft zelf maar mensen naar Assen gebracht”
“Ruim vijftig mensen bleven achter. Op een gegeven moment kwam er een medewerker van een touringcarbedrijf langsrijden om te inventariseren hoeveel mensen er nog waren. Uiteindelijk heeft hij samen met een collega maar zestien mensen in hun eigen bedrijfsbusje, dus geen taxibusje, naar Assen gebracht. De NS bleef ondertussen vertellen dat er van alles onderweg was. Wij hebben daar weinig van gezien. Zo nu en dan kwam er een busje langs waar acht mensen in konden stappen. Maar rond 02.00 uur stonden we nog altijd met meer dan veertig mensen te wachten.”

“Hond mocht niet mee”
“De politie was ondertussen ook op de hoogte van de situatie en zij kwamen regelmatig inventariseren hoe het ging. Niet veel later kwam er een grote bus aanrijden. Ik zei voor de grap nog, die zal wel weer richting Zwolle gaan. En dat bleek dus ook het geval te zijn. Maar wij wilden allemaal naar Groningen, en een aantal mensen moest naar Delfzijl. Dus de chauffeur is met een lege bus vertrokken. Rond 03.00 uur arriveerde er een taxibusje waar ik samen met mijn vriendin in kon stappen. Maar wij mochten niet mee omdat we ook een hondje bij ons hadden. We hadden een keurige hondenkaart voor de trein gekocht, maar bij het taxibedrijf gelden andere regels.”

Tekst gaat verder onder de tweet

“Shoutout naar touringcarmedewerker uit Leeuwarden”
Uiteindelijk kan het gezelschap rond 04.30 uur vertrekken. “De touringcarmedewerker, die naar Assen was gereden, was teruggekomen. Hij heeft contacten gelegd, heeft gevraagd wat er nog onderweg was en heeft uiteindelijk besloten om ons zelf maar naar Groningen te brengen. We zijn om 04.30 uur vertrokken, en we konden rond 06.00 uur in ons bed kruipen. Bij deze wil ik de touringcarmedewerker, van een bedrijf uit Leeuwarden, een groot compliment geven. Hij was een groot deel van de nacht aanwezig om het maar een beetje te coördineren, ondanks dat hij ook geen flauw idee had, en niet voor de NS werkzaam is.”

“NS heeft geen idee waar ze mee bezig zijn”
Naud vertelt verder: “Van verschillende betrokkenen kregen we te horen dat de NS geen idee heeft wat er nu precies speelde. Dat ze geen goed overzicht hebben. Op station Meppel was ook niemand van NS aanwezig. Na 20.00 uur schijnen de medewerkers te vertrekken omdat er problemen zijn geweest met agressie tegen personeel.”

“Wellicht handig dat er wat dekens in Meppel neer worden gelegd”
De sfeer bleef ondanks alles goed: “Er werden sigaretjes en chocolade uitgewisseld, er werd frisbee gespeeld, en er werden vakantieverhalen verteld.” En er zijn een aantal tips: “Op Meppel is een partytent geplaatst met een oplaadstation. Maar die werkte niet. Misschien kan dit gerepareerd worden. En wellicht is het handig dat er wat dekens neer worden gelegd. Wij hadden geluk met het weer, maar als het regent en een paar graden koeler is, dan kan ik me voorstellen dat het flink afzien is. Dat laatste zeg ik trouwens met een knipoog.”

De situatie met het treinvervangend vervoer heeft GroenLinks-raadslid Benni Leemhuis doen besluiten om het gemeentebestuur om opheldering te vragen.