Eerste editie Kamermuziekfestival is door Stad omarmd: “Het heeft iets teweeg gebracht”

nieuws
Iteke Wijbenga is de initiatiefnemer van het nieuwe Kamermuziekfestival. Foto: ingezonden

De eerste editie van het Kamermuziekfestival, dat dit weekend in de Lutherse Kerk en de Nieuwe Kerk werd gehouden, is een succes geworden.

“Een festival voor de eerste keer organiseren is in alle opzichten spannend”, vertelt initiatiefnemer Iteke Wijbenga. “De grootste angst is dat er maar heel weinig mensen op af komen. Maar gelukkig is het tegendeel waar geworden. We zagen dat in de laatste dagen voor het festival veel mensen een kaartje kochten. En waar ik persoonlijk wel heel trots op ben is dat mensen echt voor de totale ervaring zijn gegaan. Het festival bestond uit diverse concerten waarbij er de kans bestaat dat mensen bewust voor één concert kiezen. Maar dit weekend werd duidelijk dat men verschillende concerten wilde bezoeken. Er was een soort festivalgevoel, en dat wilde ik ook graag bereiken.”

De droom was om een eigen festival te organiseren
De basis van het nieuwe festival werd vorig jaar januari gelegd. Wijbenga is geboren en getogen in Groningen, studeerde in Stad aan het Prins Claus Conservatorium, en vertrok daarna voor studie en werk richting de Randstad. In januari kwam Wijbenga, die altvioliste is en onder andere speel in het Residentie Orkest, naar Groningen om een werk van Bach te spelen voor een ernstig zieke familievriend. Toen realiseerde ze zich dat ze al tien jaar niet in Groningen had gespeeld, terwijl het wel de stad is waar veel familieleden en vrienden wonen. Daarnaast was er de droom om een Kamermuziekfestival te organiseren.

“Een mevrouw vertelde dat ze nog nooit een klassiek concert bezocht had”
Aanvankelijk was het de bedoeling om het festival in de laatste week van december te organiseren, maar de coronacrisis gooide roet in het eten, waardoor het werd verplaatst naar het Hemelvaartsweekend. Doel van het festival is om op een intieme manier de muziek te beleven, waarbij er na afloop nagepraat wordt waarbij bezoekers en musici met elkaar in gesprek gaan. Wijbenga daar over: “Dat is heel goed gelukt. Vooral de Lutherse Kerk leent zich heel goed voor de intieme setting. En het leverde ook mooie reacties op. Een mevrouw was als verrassing naar een concert gebracht, kwam vooraan te zitten en genoot volop. Na afloop vertelde ze dat ze nog nooit een klassiek concert bezocht had, maar dat ze overspoeld was door de mooie muziek en de mooie klanken.”

“Je zit niet te wachten op een respons als, oh, het is wel leuk”
De musici die optraden waren bekende top musici. “Zij vonden het ook heel leuk. Het gaat om mensen die de grootste prijzen hebben gewonnen, maar die eigenlijk nog nooit in Groningen hadden gespeeld. Gek is dat eigenlijk hè? Groningen is een hele leuke stad, maar als je er niet hoeft te zijn, dan geraak je er niet zo snel. De kwaliteit van de muziek sprak de mensen aan. Men liet weten dat ze het niveau bijzonder hoog vonden. En ja, dat is voor mij toch een zekere opluchting. Je hoopt op een bepaalde respons. Je zit niet te wachten op reacties als, het is wel leuk. Nee. Ik heb echt het gevoel dat het iets teweeg heeft gebracht. Ook was het heel fijn dat we mensen met een Stadjerspas hebben mogen verwelkomen.”

Jong talent
Een hoogtepunt was een masterclass waarbij het ARCO Strijkkwartet les kreeg van het Delta Piano Trio. “Dat was heel leuk. Jonge mensen die les kregen. Het publiek vond het heel mooi om te zien hoe deze jonge mensen reageerden, en hoe ze bezig zijn om stappen te zetten naar een professionele carrière.” Wijbenga hoopt bij de volgende editie meer jongeren te betrekken. “Het lijkt me leuk om het aspect van jong talent er in te houden. Misschien dat we kunnen werken aan een vorm waarbij het hele gezin langs komt. Een echt gezinsuitje. Bij een setting waarbij het niet erg is als kinderen zo nu en dan wat lawaai maken. Daar ga ik over nadenken.”

December
Want een volgende editie komt er. “De bedoeling is dat we dan in de oorspronkelijke periode gaan zitten waar het festival eigenlijk voor bedoeld is, de dagen tussen Kerstmis en Oud en Nieuw. Dus de komende periode gaan we aan de slag om de plannen hiervoor te ontwikkelen. Het voordeel is dat we nu een goede basis hebben, en dat we kunnen zeggen dat het echt goed bevallen en omarmd is door het publiek.”