‘Er gaat niets boven Groningen’ in top tien van meest gebruikte reclamezinnen

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

De slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’ stond het afgelopen jaar op nummer zeven in de top-80 van meest gebruikte reclamezinnen op sociale media. Adformatie, Jaap Toorenaar en Coosto maakten deze lijst met zinnen, uitdrukkingen en specifieke woorden uit reclames.

Reclamezinnen in de berichtgeving van de adverteerders zelf zijn niet meegeteld. Maar wel alle variaties op de slogan. De resultaten werden gefilterd door Coosto, een bedrijf wat software voor socialemedia-management maakt.

De slogan gaat inmiddels ruim dertig jaar mee. Copywriter Constance Cranendonk-Lensink, toentertijd werkzaam bij reclamebureau Viegen, Vergouw & ten Hoopen, bedacht de slogan. Toenmalig Commissaris van de Koningin Henk Vonhoff krijgt de eer voor de slogan vaak onterecht toebedeeld.