‘Zware jongens’ geweerd uit Ebbingekwartier

nieuws

Met vier verkeersborden gaat de gemeente voorkomen dat al te ‘zware jongens’ over het dak van de parkeergarage aan het Boterdiep gaan rijden. Een groot deel van het Ebbingekwartier is op dat dak gebouwd.

‘Om te voorkomen dat te zware voertuigen het dak van de garage oprijden, dient een verbod ingesteld te worden voor voertuigen met een hogere aslast dan 10 ton. Er komen verbodsborden bij de Langestraat, op het kruispunt met de Botermolendrift, voor voertuigen in de richting van de Wallegang, de Langestraat, op het kruispunt met de Kolendrift, voor voertuigen in de richting van de Haverkampsdrift, de Wallegang, op het kruispunt met de Bloemsingel, voor voertuigen in de richting van de Langestraat, de Haverkampsdrift, op het kruispunt met de Bloemsingel, voor voertuigen in de richting van de Langestraat’, meldt de gemeente deze week in de Staatscourant.

De politie gaf daarbij het volgende advies: ‘Door de maatregelen wordt voorkomen dat er met zware voertuigen over het dak van de ondergrondse parkeergarage wordt gereden welke onder het Ebbingekwartier is gebouwd. De maatregel verhoogt de verkeersveiligheid en bereikbaarheid binnen het verblijfsgebied. Daarnaast zorgt deze maatregel voor een betere doorstroming ter plaatse’.

Bij aslast gaat het niet om het gewicht van de hele auto of vrachtwagen maar gaat het erom hoeveel gewicht er op één as rust.

Deel dit artikel:

  1. Hebben de bussen van Qbuzz die electrisch rijden een aslast van minder dan 10 ton? Die batterijen wegen nogal wat, meer dan een dieselmotor in een vergelijkbare bus.

  2. Leuk plaatje erbij van een binnenplaats in het Ebbingekwartier (EK), maar daar kan nu juist geen gemotoriseerd verkeer komen. Verhoogd niveau. Het gaat om de “doorstroomstraten” erom heen. Een foto, met bord, hiervan was beter geweest. Daarnaast is het EK een voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan. (Geen brommers!) Dit valt sowieso al moeilijk te handhaven. Maar ja die borden van 100T moeten er weer extra bij komen vanwege eventuele aansprakelijkheid wanneer het fout gaat bij de verdere bouw in het EK.

  3. Het gaat dus om het gebied waar normaliter geen gemotoriseerd verkeer komt. Dit verbod lijkt me dus puur gericht op incidenteel verkeer zoals verhuiswagens. De Kolendrift waar de bussen rijden loopt niet over de parkeergarage dus die te demoniseren schone elektrische bussen op windmolens in de toekomst hebben er niets mee te maken.

  4. als er wel cementmolens en ander zwaar materieel van de aannemer vrolijk rondrijden voor de bouw van complete huizen die op de garage gebouwd worden lijkt dit een vreemde maatregel van de gemeente. vanwaar opeens die angst en poging tot afwenteling van risico’s met dit “aardbevingsbestendige” project? onderschatting/paniek?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *