Werk bij de Vork en de stations Haren en Europapark op volle toeren

De acht dagen durende treinloze periode in Groningen wordt niet alleen gebruikt voor het inschuiven van de Helperzoomtunnel. Ook bij de stations Haren en Europapark en bij De Vork wordt hard gewerkt aan het spoor.

De grootste klus was het inschuiven van de tunnel. Momenteel zijn er nog diverse afrondende werkzaamheden bij de Helperzoomtunnel aan de gang. Ook wordt de rails er weer over heen gelegd. Dat moet er donderdagmorgen liggen, want dan gaan de treinen in de richtingen Assen, Veendam en Duitsland weer rijden.

Foto Andor Heij; Werk bij Helperzoomtunnel.

De Vork wordt het nieuwe opstelterrein voor de NS en Arriva treinen. Het terrein verdwijnt bij het hoofdstation, vanwege de uitbreiding en vernieuwing van het station. Het nieuwe opstelterrein moet aangesloten worden op het bestaande spoor. Zo wordt er onder meer hard gewerkt om de bovenleiding aan te leggen voor de NS treinen.

Foto Andor Heij. Aanleg bovenleiding bij De Vork

Bij station Europapark worden grondwerkzaamheden verricht voor de aanleg van een vierde spoor en een derde perron. Dat is nodig omdat het hoofdstation voor de Arriva treinen geen eindstation meer gaat worden. In de toekomst rijdt de trein uit Leeuwarden namelijk door naar Europapark. En de treinen vanuit Delfzijl en Roodeschool gaan door rijden naar Veendam en Weener.

Foto Andor Heij. Werkzaamheden bij station Europapark

Op station Haren is de overgang tussen de perrons inmiddels verwijderd. In het verleden zijn er enkele dodelijke ongevallen op die overgang geweest. De perrons zijn voortaan te bereiken via een tunnel en een trap. Voor minder validen zijn er liften aangelegd.

Foto Andor Heij. De overgang op station Haren is weg. Links en rechts de liften.

De tunnel vanuit het centrum van Haren gaat donderdagmorgen open als de treinen weer rijden. De tunnelingang vanaf Oosterhaar is volgende maand helemaal klaar.

Foto Andor Heij. De slagboom van de oude overgang op station Haren ligt werkloos tientallen meters verderop.