Omgevingsvergunning voor woonboten

nieuws

Eigenaren van woonboten binnen de gemeente Groningen hebben straks een omgevingsvergunning nodig voor hun schip. Ook komen er welstandsregels.

Het gaat om woonarken die vooral worden gebruikt om in te wonen, en niet om mee te varen. Het gemeentebestuur past hiervoor de regelgeving aan. Nieuw kamerverhuur op het water is niet meer toegestaan. De wijziging is het gevolg van nieuwe landelijke regels. Bestaande boten met legale kamerverhuur en meergezinswoningen kunnen blijven.

Het college wil een kwaliteitsslag op en rond het water. “Voor alle woonschepen komen er daardoor welstandsregels,” aldus wethouder Roeland van der Schaaf. “Er is gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak per kanaalvak.” De bestaande regels voor een ligplaatsvergunning worden overgenomen.

Deel dit artikel:

  1. Eindelijk maar toch, beter (te) laat dan nooit. Misschien ook nog een (wettelijke) maatregel om een vergunning bij verkoop van een (woon)schip welke voor kamerverhuur wordt gebruikt te vernietigen?

  2. Daar heb je (midden)weg-met-studenten ook weer :)
    Voor dat soort situaties hebben we nu toch dat vergunningstelsel?

    Op zich vind ik het prima dat misstanden worden aangepakt, maar een welstandscommissie in Groningen lijkt me niet werkbaar, teveel mensen en dus meningen. Vraag maar eens aan de horeca-ondernemers in de stad, die terasstoeltjes moeten bestellen

  3. Laat ze nou es, dit is ook de charme van de diepenring. Wie heeft er last van dan?
    En als je dan ECHT wilt aanharken, doe dat dan op de Grote Markt, als de stewards weg zijn, tegen de ochtend
    Als de markt begint is het daar pas echt een zootje… en verder op de dag ook nog

  4. Het verdienmodel met kamerverhuur is de hoofdoorzaak van de wantoestanden waar het om onderhoud gaat van deze drijvende bouwsels.
    De waarde van dit soort drijfsels wordt bepaald aan de hand van het wel of niet voorzien zijn van een ligplaatsvergunning. Deze mogen en kunnen nu nog altijd na verkoop worden overgedragen waardoor men tonnen is gaan investeren in iets wat duizenden tot enige tienduixenden euro`s waard is, hierdoor is dit erg interessant geworden om mee te speculeren. Formeel mag een natuurlijk- of rechtspersoon slechts een enkele vergunning/een enkel woonschip op naam hebben, maar de afgelopen decennia is gebleken dat er een grote partij onder de naam Casa Flotana een hele rits schepen in deze stad bezit, compleet met vergunning.
    Ditzelfde bedrijf heeft destijds ten behove van de aanleg van een soort van tram, voor bedragen met meer dan 7 nullen enkele van haar drijvende bouwsels aan deze gemeente verkocht en dat was nu net niet de bedoeling van een ligplaatsvergunning.

  5. Volgens mij kan je helemaal geen ligplaats kopen. Je koopt een boot met ligplaats terwijl de boot misschien een aantal duizenden euro,s waard is. En wat betaal je een ton voor lucht. Laat iedereen die een boot in Groningen met ligplaats eerst een bij de gemeente gaan informeren wat ze kopen voor dit geld. De kade en walkant zijn van de gemeente of waterschappen en die kan je niet kopen alleen maar huren. Dus betaal je veel te veel geld voor de ligplaats. Makelaars weten dit ook wel maar blijven maar adverteren met boot met ligplaats te koop. Dit is volgens mij deed situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *