Dit gebeurt er als de Oostersluis het niet doet

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Door de stremming van de Oostersluis hadden vrachtschepen die tussen het Eemskanaal en het Van Starkenborghkanaal maar twee opties: Wachten of omvaren. Optie twee zorgde ervoor dat deze grote jongen koos voor een route door de Groningse binnenstad.

Veel schepen kozen ervoor om voor de sluis te wachten, maar een enkeling beproefde een omleiding. De schepen die kozen voor een route door de binnenstad probeerden vanaf het Eemskanaal, via het Reitdiep, bij Dorkwerd in het Van Starkenborghkanaal te komen.

De stremming van de Oostersluis duurde in totaal zo’n zes uur. Volgens Rijkswaterstaat was een  bovendeur van de sluis kapot en lag er rotzooi voor de deuren.

Foto: Sebastiaan Scheffer
Deel dit artikel:

  1. Met zo’n giga schip door de diepenring vol met kano’s, suppers en kleine bootjes…is de schipper/gemeente/havenkantoor wel helemaal lekker?

  2. Dat kon deze schipper ook alleen doen omdat hij geen vracht heeft en dus weinig diepgang had.

    Maar net zoals Marc zeg ik; doe eens gewoon niet!

  3. ach je mag zoveel niet ( vooral niet van bepaalde reaguurders) en de wet.
    Dit met het schip mag en kan gewoon.
    Wat niet mag …
    Voorbeeldje ..vanaf 1 augustus geen boerka…helm.. of bivak muts in de bus en openbare gebouwen.
    Er zijn er vast wel een paar ( ook op dit forum) die dit ..WETTELIJK verbod…!! zullen traineren en promoten om vooral tegen verbod in te gaan .
    Het moet kunnen toch ?

  4. Er mag een schip door van max 67×8,20x 2,10 dus niks mis mee. Ikzelf vorig jaar ook nog gedaan met een schip van 60×6,60 ging ook prima. Tis gewoon de staande mast route dus niet volbouwen totdat er niks meer langs kan. Het is gewoon een officiële vaarroute.

  5. De staande mast route is een toeristische route. Je gaat hier midden door een binnenstad heen met woonschepen en met wie weet wat voor lading aan boord. bovendien wordt het volledige stadsverkeer ontregeld als beroepsvaart met regelmaat door de diepen gaat varen. Niet voor niets liggen er geen woonschepen in het Eemskanaal en het van Starkenborgh.

  6. Op vakantie kom je de grootst mogelijke combinatie van auto+caravan tegen in de meest smalle bergweggetjes. En dat alleen maar omdat dat we dat voor de lol opzoeken. Deze schipper doet dit om zijn brood te verdienen en zijn bedrijf draaiende te houden. Laten we dus niet se boel omdraaien en hier over gaan lopen zeuren. Dan moeten alle vaste liggers de stad maar uit. Heeft de doorgaande route weer plaats genoeg.

  7. De bedienning en de diepenring van groningen zijn optimaal en geschikt voor deze afmetingen. Een schipper van zo n vaartuig weet welke acties hij kan ondernemen en kent het schip door en door. Dit heet vakmanschap. goeie keuze van de schipper zo gaat het transort gewoon door.

  8. Toen de Agrarische Unie nog bestond werden daar wekelijks schepen gelost welke veelal door het Reitdiep voeren, zowel vanaf de richting Eemskanaal als ook uit de richting Friesland. De staand mastroute is een uit de hand gelopen handreiking aan private personen welke moeilijk tot niet hun masten kunnen en/of willen strijken en is meer een luxe- en luie eigenaren syndroom. Het gros van de zeiljachtjes wat hier gebruik van maakt, zouden simpel handmatig hun mast kunnen strijken. Nu is het de staande mastroute nemen, om even de stad aan te gaan doen om zo snel mogelijk weer via het Eemskanaal richting Delfzijl te gaan varen. Deze schippers kunnen toch ook gewoon buitengaats blijven en rechtstreeks naar Delfzijl varen? Beroepshalve hadden schippers in het verleden toch ook geen moeite hun masten te strijken?
    Zou men als gemeente deze eigenaren verplichten hun masten te strijken, zou dit meer en meer de doorstroming van het wegverkeer in deze stad gaan bevorderen.

    Dat schijnt toch ook de bedoeling te zijn van de miljoenen kostende ombouw van het Julianaplein? Vijf minuten sneller langs de stad mag ook wat kosten, waarom dan niet minder frequent de bruggen gaan draaien?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *