‘Aanvaring Paddepoelsterbrug was bedieningsfout’

De oorzaak van de aanvaring van de Paddepoelsterbrug is een bedieningsfout. Dat zegt het comité Brug Terug die het onderzoek van de politie naar de toedracht van het ongeluk in handen heeft.

Bij de aanvaring voer een schip tegen de Paddepoelsterbrug waarmee de brug beschadigd raakte en sindsdien buiten gebruik is. “De politie heeft onderzoek gedaan naar verschillende onderdelen”, zegt Stephan Bauman van het actiecomité. “Daaruit blijkt dat de schipper geen fouten heeft gemaakt en dat er aan het schip ook niets mankeerde. Op tijdstip 27:38 heeft het schip zich gemeld bij de brugbediening, waarna de brug open ging en om 30:02 volledig geopend was. Op 31:06 sluit de brug echter al weer, terwijl het schip op dat moment nog in aantocht is.”

“Sluiten van de brug was bewuste actie”
In het proces verbaal staat: ‘Gezien de bewegingen van de muis-aanwijzer op het beeldscherm lijkt het sluiten van de brug een bewuste actie van de bedienaar’. Bauman zegt: “Hoe dit heeft kunnen gebeuren is niet onderzocht. Hier is verder onderzoek voor nodig.”

Brug nu snel terug?
Of de brug nu ook snel teruggeplaatst wordt is nog onduidelijk. “Rijkswaterstaat heeft de afgelopen maanden altijd gezegd dat de brug onveilig is, maar dat blijkt niet uit dit proces verbaal. Sterker nog, het lijkt eigenlijk het tegendeel te bewijzen.” Volgende week gaat er gesproken worden over de toekomst van de brug waarbij behalve de provincie en gemeente Groningen, Rijkswaterstaat en de gemeenten Westerkwartier en Het Hogeland aanwezig zijn.

Actiecomité
Bauman laat weten dat mensen ondertussen nog steeds contact op kunnen nemen als ze achter de reparatie van de Paddepoelsterbrug staan. Hiervoor kunnen ze een mail sturen of de Facebook-pagina van het comité volgen.