Nieuwe treinlijnen hangen in de lucht

nieuws

Twee lobby’s voor twee verschillende mogelijke nieuwe treinverbindingen naar Groningen manifesteren zich volgende week. Dinsdag de Nedersaksenlijn in Ter Apel en vrijdag de Zuiderzeelijn in Emmeloord.

De eerste bijeenkomst is op dinsdag 26 februari in Hotel Boschhuis in Ter Apel en gaat over de spoorverbinding Groningen – Twente, ook wel de Nedersaksenlijn genoemd. Bestuurders van provincies en gemeenten uit Nederland en Duitsland gaan met elkaar en de zaal in discussie over de realisatiekansen. De manifestatie werd mogelijk dankzij subsidies van EDR – INTERREG Deutschland – Nederland. Meer info.

De tweede bijeenkomst getiteld ‘Goed Gespoord van West naar Noord’ is vrijdag 1 maart in het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord. Het gaat over de wenselijkheid van de spoorverbinding Groningen, Drachten, Heerenveen, Emmeloord, Lelystad, Amsterdam oftewel de Zuiderzeelijn. Er zijn diverse sprekers onder wie burgemeester Harald Bouman van Emmeloord. Als wethouder van de gemeente Eemsmond speelde hij een rol bij de totstandkoming van de uitbreiding van de spoorlijn Groningen – Roodeschool – Eemshaven. Hoofdspreker is Rob van der Bijl, hoogleraar stedenbouwkunde en specialist op het gebied van mobiliteit. Ook de regiodirecteuren van ProRail en NS zijn aanwezig. Meer info.

Deel dit artikel:

  1. Voordeel van beide spoorlijnen is dat mocht Zwolle problemen hebben (de bottleneck) niet meer het hele Noorden afgesloten is wat betreft treinverkeer. Er zijn dan nog twee mogelijkheden

    1. Helemaal eens! Prima plannen en beter dan al het geld besteden aan verbetering van de lijn via Meppel en Zwolle, wat helaas wel het officiele plan is. Behalve wat snelheidswinst lost het niets op! Ook slecht is dat stations worden overgeslagen.

  2. Optie 3 is spoor Hanzelijn van Kampen > Zwartsluis > Hoogeveen 62 km binnen door en 55 spoorweg overgangen er uit halen (kosten 350 miljoen) en spoor van Hoogeveen tot Groningen met 180 cm uit elkaar halen.
    De goedkoopste en snelste oplossing en geen Zwolle en Herfte meer waar alle 4 provincies 380 miljoen samen in moeten insteken.
    In het Noorden moeten de provincies hun eigen infra wegen en spoorlijnen betalen.
    En Wiebes blijft het noorden maar uitzuigen
    En de noordelingen zijn o stom om op deze partijen te kiezen i.p.v. lokaal.

      1. Beste Hendikus , ik heb met Rover om tafel gezeten en op 12 februari met Groninger gedeputeerde Fleur Graeper en met de noordelijke 4 provincies en met Den Haag gesproken.
        In de Tweede Kamer zijn 2 moties aan genomen van de Christen Unie en van de SP. Mijn voorstel is ook een verbinding Hoogeveen Dalen dan kan het verkeer zuid oost Drenthe en oost Overijsel hier gebruik van maken, besparing omrij tijd 55 min. Gedeputeerde Fleur Graeper von mn voorstel Zwartsluis Hoogeveen goed maar volgens haar moest elke trein via Zwolle. Daar was Rover het niet mee eens. De 62 km binnendoor Kampen Hoogeveen levert een reistijd besparing van 34 min want dat is een aftakking Hanzelijn die voor 200 kn p/u gebouwd is dus ook deze binnendoor aan dezelfde eisen.De gedeputeerde heb ik gevraagd om eisen op te stellen voor de Noordelijke 4 provincies.
        1. Elke spoorweg overgang eruithalen vervangen door tunnel of door een viaduct aam houd er rekening mee dat het spoor 140 tot 180 cm uit elkaar moet.
        Ik praat dan over Zwolle > Groningen en Leeuwarden, door bij Ommen een aftakking > Leeuwarden te maken.
        Stop in Kampen met overstap naar Zwolle en stop in Hoogeveen en ook in Assen je behaalt zeker 34-44 min tijds besparing. Ik zit binnenkort weer op het ministerie van V&W , dit heet toekomst visie.

  3. De spoordijk naar Stadskanaal is toch niet stevig genoeg? Dan lijkt me misschien handiger om een spoorlijn Groningen – Veendam – Gieten (is al een belangrijk OV knooppunt) – Emmen te maken. Kun je die trein zelfs door laten gaan naar Almelo – Enschede.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *