Paddepoelsterbrug komt misschien wel helemaal niet terug

Ondanks de actie van buurtbewoners komt de Paddepoelsterbrug wellicht helemaal niet terug. Dat is dinsdagavond door Rijkswaterstaat duidelijk gemaakt tijdens een informatiebijeenkomst in het dorpshuis in Adorp.

De avond werd druk bezocht waarbij Groningers lieten weten dat ze graag hun brug, en daarmee de verbinding naar de stad, graag weer terug willen. De Paddepoelsterbrug werd vorig jaar september aangevaren door een schip en raakte daarbij zo zwaar beschadigd dat de verbinding momenteel gestremd is. Dagelijks maken zo’n zeshonderd fietsers en wandelaars gebruik van de brug, die nu door de stremming zo’n vijf kilometer om moeten fietsen.

Onder aanvoering van een aantal buurtbewoners werd de actie ‘Brug Terug’ opgezet, waar zo’n 350 mensen hun handtekening onder zetten. Ondanks die actie liet Rijkswaterstaat dinsdagavond doorschemeren dat er wellicht helemaal geen brug meer komt. Volgens een woordvoerder heeft dat te maken met de veiligheid van de vaarroute. De brug is maar één meter hoog en de doorgang is beperkt voor tweerichtingsverkeer. Daar komt bij dat de scheepvaart verandert. Schepen worden groter en worden zwaarder beladen, waardoor Rijkswaterstaat van mening is dat een nieuwe brug niet de oplossing is, maar er beter gekeken kan worden naar alternatieven als veilige fietspaden langs het kanaal.

Deel dit artikel:

  1. Bijzonder dat kennelijk opeens de kaarten zo snel anders liggen. Op de website van hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl staat toch iets anders. En ik quote:

    De oorspronkelijke brug is gebouwd in 1930 en was een pontondraaibrug. In de jaren negentig is de bovenbouw na een aanvaring vervangen door een “gewone” draaibrug. De brug heeft een doorvaartbreedte van 22 meter en een doorvaarthoogte van circa een halve meter, in gesloten toestand. De brug is toegankelijk voor voetgangers, fietsers en bestemmingsverkeer en is een eeuwenoude, belangrijke verbinding tussen de stad Groningen en het Reitdiepdal.

    —Vervangen van de brug—

    Het is de bedoeling de Paddepoelsterbrug te vervangen door een brug die voldoet aan de huidige eisen van de scheepvaart, met één veel bredere doorvaartopening of met twee doorvaartopeningen, zodat twee schepen hier elkaar kunnen passeren. De planstudie is in 2015 afgerond, in deze studie zijn verschillende varianten onderzocht en beoordeeld. In de Rijksbegroting over 2017 is duidelijk geworden dat de bijdrage vanuit het Rijk later beschikbaar komt en de vervanging van de brug tussen 2023 en 2025 plaatsvindt.

    bron: http://lemmer-delfzijl.nl/projecten/paddepoelsterbrug/

    1. Ik vermoed dat deze brug als wisselgeld wordt ingezet voor de nieuw aan te leggen verkeersbrug naar de Oosterhamrikzone, waar eerst geen sprake van was. (De busbaanbrug kan immers open en was dus geen belemmering voor de vierlaagscontainervaart. Maar een nieuwe brug wordt groter en moet hoger en breder en kost dus ook veel meer.

  2. tja, ’t is nou eenmaal geen echte automobilistenbrug aan een ordentelijke autoroute en dan tel je in dit land ondanks alle mooie woorden niet echt mee.

  3. Rijkswaterstaat heeft mijn reactie hier gelezen? De brug is inderdaad vrij overbodig als je de fietsverbindingen met de dorkwerderbrug verbetert. Het Pieterpad kan vanaf Wierumerschouw langs het reitdiep daar de Dorkwerderbrug lopen en vervolgens over de sluis langs Sprikkenburg. Als je langs Wierum wilt zul een stuk moeten omlopen (of een wandelpad maken van Wierum naar het Reitdiep of kanaal).

    1. Dan zal het broedgebied in de lente en vroege zomer niet meer dicht kunnen ? En sowieso voor wandelaars (oa onderdeel van het Pieterpad) is een km om een stuk merkbaarder dan voor de fietser.

    1. Daar zullen wat meer mensen gebruik van maken dan de Paddepoelsterbrug. Bovendien is de route onder het station door nou niet echt veilig met die onoverzichtelijke bocht er in een zonder kijken overstekende treingangers.

      1. Als de Dorkwerderbrug om wat voor reden dan ook weer een tijdje niet bruikbaar zou zijn dan zijn aardig wat fietsers afhankelijk van de Paddepoelsterbrug. Dat iig in de zomer als ik wel eens uitrust bij het bankje daar tijdens het wandelen sowieso aardig wat fietsverkeer mag verwelkomen. Per fietser zal het om niet veel meer of minder kosten gaan aangezien de Esperantotunnel een stuk duurder is dan het repareren van die brug. Het is iig niet aan te raden als je groener gedrag wil dat te ontmoedigen door lak aan de belangen van die fietsende forenzen te hebben.
        Het omfietsen via de tunnel onder het Europastation gaat dan ook maximaal maar om een paar honderd meter.

  4. Ik zag dat het argument van de heer Rijkswaterstaat was dat hij het de kosten niet waard vindt. Nee, hij gebruikt die brug nooit. Maar al de argumenten voor wél een Paddepoelsterbrug veegt hij zo hops aan de kant. Wat een arrogantie. Iedereen weet dat er al een kant en klaar plan is vastgelegd voor een nieuwe, aan de eisen voldoende brug op die plek, dus als het ze te min is om eerst deze brug te repareren (had er al lang weer kunnen liggen !) dan kunnen ze tenminste dat plan uitvoeren. Kwestie van fatsoen.

  5. Goed nieuws voor de scheepvaart. Misschien nog een paar bruggen aanvaren?
    Waarom, werkt het niet zo met stoplichten… dat je er (per ongeluk natuurlijk!!) tegenaan rijdt, en er dan vervolgens definitief vanaf bent. Dat zou mooi zijn….

  6. Op je rug voor een nieuwe Paddepoelsterbrug. Je moet toch wat wil je ooit iets terug gaan zien van de kosten voor een nieuwe brug door en voor 350 gebruikers.

    Als je deze brug werkelijk zou willen gaan vervangen dan rest je als beheerder van deze vaarweg enkel de keus om de bestaande brug te vervangen door een exemplaar met een lengte welke het kanaal volledig ineens afdekt, zodat je niet langer meer zoals nu het geval is, brughoofden in de verbrede en verdiepte opgewaardeerde vaarweg als obstakel tegen gaat komen.
    Dat gaat je op de huidige plaats niet lukken, dus zul je deze brug moeten gaan verleggen om voldoende lengte voor een weg/fietspad te krijgen zonder dat deze te steil gaat worden.

    Een nieuwe brug in het verlengde van de Winsumerweg is (helaas) geen optie, daar deze te dicht bij de huidige Bedumerbrug zou komen te liggen. Daarom schreef ik al eerder, helemaal geen brug is in deze de beste optie. Dit heeft niets van doen met de (nodeloze) ombouw van de huidige busbaan in het Oosterhamrikkanaal waardoor er een nieuwe bredere en langere brug in diezelfde busbaan zou moeten gaan komen.

    1. Dat plan is er al lang, helemaal uitgetekend, dat hebben we al vorig jaar kunnen zien op de nieuwssite van OOG of Noord (of beide?). Vanuit de stad bij het kanaal linksaf een talud op, over een hogere brug dan nu, die voldoende open kan voor de scheepvaart, andere kant weer naar links talud af.

  7. De Paddepoelsterbrug verbindt hoog en laag Paddepoel met elkaar. Een gebied wat door het kanaal ooit verbroken is en door de brug toch weer verbonden is.
    Het is de oude Paddepoelsterweg die nu in 2 stukken is verdeeld. En het bijbehorende gebied Paddepoel. De andere bruggen horen bij een ander gebied kilometers verderop en verbinden niet een oude bestaande weg. Er zijn indertijd afspraken over gemaakt dat deze verbinding moet blijven.
    Je komt hier het gebied in wat behoorde tot de ecologische hoofdstructuur. Een prachtige route die niet te vergelijken is met de andere routes.
    Een gemeente die fietsen en wandelen vanuit de stad naar het platteland hoog in het vaandel heeft laat zich deze mooie route niet afnemen.

    1. Ik gebruikte die brug alleen maar om dat rottige platvoetspad te vermijden. Als dat verbeterd wordt mag hoeft die brug ook niet terug. Langs Sprikkenburg en langs het kanaal is het ook prima wandelen.

    2. Dat gevoel had ik altijd als ik komende uit de stad, via Dorkwerd naar Steentil of Garnwerd reed. Eerst op de fiets, later op de brommer en toen met de auto. Spijtig genoeg heeft de gemeente dit gebied verkloot met een woonwijk, hierdoor werden gebruikers van de Hoogeweg door nieuwe bewoners al snel als sluipverkeer aangemerkt, waar ik en met mij honderden anderen al tientallen jaren van deze weg gebruik maakten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *