Actie ‘Paddepoelsterbrug terug’ loopt storm

De actie om de Paddepoelsterbrug weer terug te krijgen loopt storm. Inmiddels hebben al zo’n honderdtwintig mensen aangegeven de actie te steunen.

Vorig jaar september werd de Paddepoelsterbrug over het Van Starkenborghkanaal aangevaren door een schip. De schade aan de brug was zo groot dat deze weggetakeld moest worden en sindsdien buiten bedrijf is. “Voorheen maakten zo’n zeshonderd fietsers en voetgangers gebruik van de brug”, vertelt Ada Zwakenberg. “Zij moeten nu ruim vijf kilometer omfietsen.” Samen met een buurman is zij de actiegroep ‘Brug terug’ begonnen. “We roepen mensen op om een mail te sturen naar brugterug@gmail.com. Al die mailtjes willen we meenemen naar een inloopavond die op 29 januari wordt gehouden in Adorp zodat we aan Rijkswaterstaat kunnen laten zien dat de verbinding echt terug moet komen.”

Dat de brug terug moet komen lijkt een duidelijke zaak want in een week tijd hebben al honderdtwintig mensen een mail gestuurd. “Wij vinden ook dat de brug terug moet komen”, zegt Statenlid Harrie Miedema van GroenLinks. “Aan het einde van het jaar hebben we er in de Staten over gesproken. Het is een belangrijke verbinding. En zo lang er geen brug ligt moet er maar een pontje worden ingezet.”

Deel dit artikel:

  1. Rijkswaterstaat zal dat aan de anus oxideren. Die hebben meer oog voor de scheepvaart. Ik vind dat de gemeente en provincie de Dorkerwerderbrug beter moeten ontsluiten richting Zernike, dus een fatsoenlijke fietsverbinding aan beide zijden van het kanaal naar de Dorkwerderbrug (ipv de modderpaden die er nu liggen), Verkeer dat van de Walfridusbrug gebruik maakt kan Zernike straks prima bereiken via het nieuwe fietspad langs de noordelijke ringweg. Alleen het stukje Walfridusbrug Iepenlaan langs de voetbalvelden. moet dan worden aangepakt. Klinkertjes vervangen door rood asfalt waardoor het een fietsstraat wordt.

  2. Rijkswaterstaat kijkt naar de economische belangen van deze vaarweg en die liggen toch aanmerkelijk hoger als hij of zij welke op een fiets van Klei via de toeristische route richting Hanzehogedroomfabriek willen fietsen. Die kunnen ook wel een stukje doorfietsen, schijnt ook nog eens goed voor de gezondheid te zijn.

  3. Waarom is brug niet gewoon direct gerepareerd? Degene die schuld heeft aan de aanvaring is daarvoor verzekerd, dus wat is het probleem ? Toekomstplannen staan daar los van.

  4. Het lijkt me duidelijk dat indien er sprake is van schuld of door de schipper of door de bediener van de brug er niets in de weg ligt om tot reparatie over te gaan (het is toch een verzekeringskwestie)
    Het kan niet zo zijn dat er duizenden wandelaars en fietsers de dupe worden door de halsstarrige houding van Rijkswaterstaat. Dus repareren die handel en niet oeverloos onderzoeken en vergaderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *