Fractie PvdA Drachten gaat lobbyen voor snelle trein

nieuws
Foto: Nicky Boogaard from Hardinxveld-Giessendam, Netherlands - NS E186 006 as an Intercity Direct about to leave Amsterdam Central for Rotterdam, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=55793834

De fractie van de PvdA in de gemeente Smallingerland wil gaan lobbyen om Drachten aan te sluiten op een snelle spoorwegverbinding. Dat laat de partij op haar website weten.

De politieke partij doet deze uitspraak omdat het teleurgesteld is in het verkiezingsprogramma van PvdA Fryslân voor de aanstaande Provinciale Statenverkiezingen waarin met geen woord gerept wordt om de plaats aan te sluiten op het spoor. De partij vindt dit erg vreemd omdat de Sociaal Economische Raad Noord onlangs een heel duidelijk advies heeft uitgebracht. “De SER pleit voor een nieuwe discussie over de Zuiderzeelijn”, zegt voorzitter Bert van der Meulen van de PvdA afdeling Smallingerland. “De provincie Groningen ondersteunt dit, maar vanuit Fryslân is het oorverdovend stil. Waarom? Is men bang voor de positie van Leeuwarden? Onzin, want als Drachten binnen anderhalf uur van Amsterdam komt te liggen, dan geldt dit ook voor de Friese provinciehoofdstad.”

Geen ruimte voor prestigeprojecten
En dan is er dus dat concept-verkiezingsprogramma. “In het programma staat te lezen dat links- of rechtsom, er móet sneller vervoer naar en van de Randstad gerealiseerd worden. Je verwacht dan iets te lezen over een Zuiderzeelijn, maar nee. Er staat dat in de komende vier jaren men niet wil blijven hangen in oude discussies maar men wil met een goed onderzoek onder Friese forenzen duidelijk krijgen welke behoefte er is.” In het programma staat verder dat er geen ruimte is voor prestigeprojecten, maar wel voor fatsoenlijke reistijden en een goed vestigingsklimaat.

“Wij als PvdA-leden moeten gaan lobbyen”
“Het wordt tijd dat niet alleen de burgemeester Tom van Mourik (VVD) van Smallingerland maar ook wij als leden van de PvdA gaan lobbyen voor een treinverbinding”, besluit Van der Meulen. Drachten heeft als grote wens om aan het spoor te komen liggen. De afgelopen decennia werden er tot twee keer toe plannen uitgewerkt voor een spoorlijn. In 1986 werd de aanleg op de lange baan geschoven en in 2007 werd ondanks een lobby opnieuw besloten om de lijn niet aan te leggen. In deze plannen ging het om een snelle treinverbinding van de Randstad via Lelystad, Heerenveen, Drachten naar Groningen met als optie om deze door te trekken naar Bremen en Hamburg.

Deel dit artikel:

    1. Ingewikkelde kwestie Marc. Friesland heeft elf steden. Drachten hoort daar niet bij, ondanks dat het een grote kern is. ‘Dorp’ dekt bij nader inzien niet helemaal de lading, daarom er nu ‘plaats’ van gemaakt.

      1. Wat mij betreft is het een stad, maar ze zullen in Friesland wel bang zijn dat ze het parcours van de 11stedentocht (AHum Twee steden, zes dorpen en drie gehuchtentocht) moeten omleggen Langs Drachten en Heerenveen.

  1. Dan loopt het weer spaak op de verdeelsleutel, want dan wil Drachten niet genoeg bijbetalen en Groningen niet de volle mep. Maar het is een klere eind naar de Randstad. Maar hoe dan ook, Groningen moet ontsloten worden. Kijk naar de ligging van Groningen op de kaart van Nederland en je weet genoeg!

  2. Jij snapt het niet echt hé ? ..@mac ..Eventjes een voorbeeldje ..de STAD Goor (in Twente) ..heeft 12.142 inwoners (01-01-2017) ,,,het Kijken en lezen in perspectief is jou niet bekend merk ik ..Kokerblik ..( google maar) zodoende kun jij de boel alleen maar van Jou kant bekijken ..en misschien ( mocht je ooit opletten ) ook zien ..

    1. Stadsrechten moet je ook waarmaken en aangezien je tegenwoordig geen muren rond steden meer hebt is het onzinnig aan die oude titel vast te houden.

  3. De Engelse taal heeft dit beter bedacht met de benamingen City, Town en Village
    In het Nederlands kennen we alleen Stad en Dorp. Drachten id qua grootte een Town.

  4. De aanleg van de ZZL is wenselijk en aanzienlijk voordeliger dan de huidige insteek van de Provincie Groningen en Friesland. Voor het opwaarderen van het huidige spoor naar 200 km/u is een investering vereist van 3.5 miljard. Daarnaast dient fors geïnvesteerd te worden in de wegcapaciteit van de A7. De investering om dat mogelijk te maken ligt in orde van 1 miljard.

    Groningen als halteplaats van het HSL netwerk van Europa is realistisch tegen aanzienlijk lagere kosten. Daarvoor is het wel nodig om te investeren in nieuw spoor. De PvdA Smallingerland is in het bezit van mijn visie document North-South Rail Connect en heeft in document aanvullende argumenten gevonden voor het realiseren van een nieuwe verbinding.

    Ook de verantwoordelijke wethouder in Smallingerland onderschrijft de visie in het document. Kern is dat d.m.v. 6 Intercity’s per uur Groningen in een uur tijd wordt verbonden met de Randstad. Benodigde investering een kleine 3 miljard.

    Het wordt tijd dat de politiek integraal gaat denken en niet vanuit een paradigma gericht op diverse deelaspecten. Het gaat om samenhang en het grotere geheel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *