Werkgevers openbaar vervoer: Eisen FNV onbetaalbaar

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is verbijsterd over de houding van de FNV tijdens de onderhandelingen over de nieuwe cao Openbaar Vervoer. Volgens de VWOV zijn de gestelde eisen van de FNV “onhaalbaar en onbetaalbaar”. 

“Bonden eisen nu vijf minuten extra doorbetaalde pauze per 2,5 uur en extra loonsverhoging. Alleen al vijf minuten extra betaalde pauze per 150 minuten komt neer op extra jaarlijkse kosten voor de bedrijven van minimaal 4% tot 5%. Dat is niet haalbaar en niet betaalbaar. Daarbij willen ze nu bovenop het reeds uitonderhandelde loonbod van 8,3% voor drie jaar, nog extra loonsverhoging. Dat geld is er simpelweg niet,” zegt Fred Kagie, voorzitter van de VWOV.

Stakingen
De laatste maanden legden chauffeurs en machinisten al verschillende keren het werk neer. Komende zaterdag staat een nieuwe staking in Groningen op de planning. “Staken is echt een zinloos middel om dichter bij elkaar te komen”, aldus Kagie. “Reizigers zijn enorm gedupeerd, het kost stakende chauffeurs veel geld, het kost bedrijven veel geld en we komen niet tot elkaar, want de eisen van de bonden zijn simpelweg niet haalbaar en dat weten ze. Het openbaar vervoer moet uiteindelijk ook te betalen blijven. Ik vraag me dan af wat het doel nog kan zijn.”

Volgens woordvoerder Ron Sinnige van het FNV gaat de staking komende zaterdag gewoon door. “Dit zijn krokodillentranen van het VWOV”, zegt hij. “De laatste jaren is alle ruimte uit de roosters geperst, de chauffeurs zijn helemaal uitgeknepen. Zij moeten soms vier uur achter elkaar rijden. Dat gaat ten koste van de veiligheid van ons personeel en de passagiers. De estafette staking gaat dan ook gewoon door, en mocht het nodig zijn dan zullen we nadenken over landelijke stakingen.”

De VWOV wil opnieuw met de vakbonden in gesprek over een nieuwe cao, maar volgens de VWOV weigeren de bonden in elke vorm. Het FNV is volgens Sinnige bereid om bij een goed voorstel aan tafel te komen, maar gaat niet praten om het praten. “Bij een concreet voorstel met keiharde afspraken mengen wij ons graag in het gesprek, wat dat betreft heeft de VWOV de stakingen zelf in de hand.”

Deel dit artikel:

  1. Die archaïsche overblijfselen uit de CPN tijd, die z.g. vakbonden, moeten direct worden opgedoekt/verboden!
    Je wordt er dol van. Staking na staking, de onschuldige passagier keer op keer het slachtoffer van dat werkschuwe tuig.

  2. Beste bob
    Volgens mij begrijp jij niet helemaal waar het over gaat!
    De chauffeurs zijn de laatste jaren steeds meer uitgeknepen diensten die zo strak in elkaar geschoven zijn dat je gewoonweg de gehele dag achter het stuur zit met alle gevolgen van dien!
    Zit jij op kantoor waar de sanitaire voorzieningen en koffie om de hoek zijn?
    Die luxe heeft een chauffeur niet!
    Als de bonden dan afgeschaft gaan worden wat jij zo graag wil wie komt er dan op voor de belangen van de werkvloer?
    Diezelfde mensen die nu krokodillen tranen huilen maar de riem bij de chauffeurs steeds strakker trekken?
    Laat me niet lachen zeg….
    Diezelfde passagiers die zoals jij zegt de dupe zijn staan nu al soms te wachten op vertraagde bussen of bussen die zelfs helemaal niet op komen dagen omdat de dienstregeling simpelweg niet gehaald wordt en dit zal als de werkgevers vrij baan krijgen alleen maar erger worden!
    Het enige wat de werkgevers intereseert is dat de aandeelhouders tevreden zijn en dat hun eigen bonussen op het eind van het jaar uitgekeerd worden meer niet!!!!

  3. Laat die bonden toch hun eigen vervoersbedrijf beginnen als ze het allemaal zo goed weten! Ik vind niet dat wij als passagier last moeten hebben van de zieltjes die zij proberen te winnen op deze manier. De reguliere bonden zijn weinig representatief en gebruiken staken alleen als een middel voor gratis reclame om weer meer leden te winnen. Ik vind niet dat ze mogen staken als derden daar last van hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *