Na ruim een half jaar intensief controleren blijkt het aantal gebruikers van de smartphone op de A7 in Groningen en Friesland niet te zijn afgenomen. Dat concluderen politie, OM en Rijkswaterstaat. Ook het aantal ongevallen lijkt niet te zijn gedaald.
Van 1 april tot 1 november vorig jaar waren er 309 aanrijdingen op de A7. In diezelfde periode dit jaar waren het er drie minder. Gezien de toegenomen drukte valt dat volgens de onderzoekers nog mee.
Bij de controles schreef de politie bijna 2300 bekeuringen uit waarvan 958 voor afleiding achter het stuur, zoals bellen. Daaronder waren veel vrachtwagenchauffeurs. Verder waren er 761 bonnen voor te hard rijden en 567 voor asociaal rijgedrag. In bijna alle gevallen werden overtreders gelijk staande gehouden.
De lente is nog ver weg en een echte doorbraak van winterweer zit er voorlopig…
FC Groningen heeft voor het eerst sinds 25 oktober weer een wedstrijd gewonnen. Op bezoek…
De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…
Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…
Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Bekijk reacties
Nou, misschien moeten die tijdens het rijden ge(mis)bruikte
telefoons maar in beslag worden genomen.
Er moet een inhaalverbod op de A7 tussen Groningen en Leek worden ingevoerd voor bussen en vrachtwagens. Het snelheidsverschil tussen bussen en vrachtwagens is te groot. Als die met resp. 100 of 80 km per uur gaan inhalen terwijl het overige verkeer op de linkerbaan 130 rijdt, ontstaan levensgevaarlijke situaties door plotselinge remacties. Vooral bussen gooien zich zonder blikken of blozen voor het overige verkeer op de linkerbaan. Hierdoor moet het overige verkeer vol in de remmen, met grote gevaarzetting tot gevolg.
Dat inhaalverbod voor vrachtwagens is er in de spits, maar niemand houdt zich eraan. https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/ivw-wegenkaart-1-april-2017_tcm21-111019.pdf
Pakkans inhalende vrachtwagens moet hoger worden...
Wat heeft een inhaalverbod te maken met het feit dat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs massaal zitten te appen achter het stuur, en daarmee niet alleen hun eigen leven, maar ook dat van anderen in de waagschaal stellen? Misschien gewoon wat sneller het rijbewijs invorderen, daar zijn ze vast wel gevoelig voor, zeker die beroepschauffeurs...