Vervoersbedrijf Arriva gaat alles in het werk stellen om in de toekomst te voorkomen dat er wederom treinen ontsporen tijdens het rangeren. Het bedrijf doet de uitspraak nadat er vorige maand twee treinen van het bedrijf ontspoorden op het rangeerterrein.
Om dit te voorkomen worden de veiligheidsvoorschriften aangescherpt. Ook gaat het bedrijf in gesprek met spoorbeheerder ProRail, die de eigenaar is van de wissels. De wissels op het rangeerterrein ten zuiden van het Hoofdstation moeten met de hand bediend worden. Dit betekent dat er voor dit terrein ook hele andere regels gelden dan op de rails waar reizigersvervoer plaatsvindt. Zo rijden de machinisten bijvoorbeeld op zicht en mogen zij ook niet sneller dan veertig kilometer per uur rijden. Door onder andere de snelheid terug te schroeven hoopt het bedrijf ontsporingen te voorkomen.
De ontsporingen vonden plaats op 5 en 28 juli. Statistisch gezien gebeuren zulke ongelukken ongeveer tien keer per maand, maar voor Arriva is het vrij uitzonderlijk. Sinds in december 2007 de nieuwe Stadler-treinen geïntroduceerd werden op de Noordelijke stamlijnen is het nog maar drie keer gebeurd dat een trein uit de rails liep.
Woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland in gesprek met verslaggever Sebastiaan Scheffer: