Foto: Rob Dammers - Didam Arriva 348 extra trein 36914, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=137750918
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. De spoorbaan is daar niet stabiel door een hoge grondwaterstand en een dikke veenlaag. Door deze problemen geldt al sinds de zomer een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
De slappe ondergrond zorgt voor een golvende beweging wanneer treinen harder rijden. Volgens ProRail is het treinverkeer bij 80 kilometer per uur nog wel veilig. ProRail onderzoekt nu hoe de bodem op deze plek kan worden versterkt. Waarschijnlijk moet het spoor worden verwijderd en moet de ondergrond daarna eerst inklinken. Pas daarna kan een nieuwe spoorbaan worden aangelegd.
Omdat het om onverwacht onderhoud gaat, moet ProRail nog budget regelen en een aannemer vinden. Ook is een lange periode nodig waarin er geen treinen kunnen rijden. De verwachting is daarom dat een definitieve oplossing nog jaren op zich laat wachten. Tot die tijd blijven treinen met aangepaste snelheid rijden en moeten reizigers rekening houden met extra reistijd.
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…
De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…
Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…
Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…
De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…