De werkzaamheden op en rond het Hoofdstation gaan de laatste week in. Vanaf zondag 13 juli rijden er weer treinen van en naar het station.
Wie afgelopen zondag 6 juli een kijkje nam bij het project, zag dat de werkzaamheden al flink vorderden: de sporen zijn gelegd, infrastructuur zoals seinen en wissels zijn geplaatst en aan de oostzijde is de bovenleiding getrokken. Maar er moet ook nog veel gebeuren. De komende dagen ligt de focus op het straatwerk aan de westzijde, het installeren van meubilair op de perrons en het aanbrengen van markeringen. Ook wordt er gewerkt aan de perronkappen die dakbedekking gaan krijgen.
De resterende werkzaamheden bestaan uit het afronden van taken, zoals het aansluiten van de seinen, het plaatsen van borden en het leggen van de laatste hand aan de bovenleiding. Hoewel het lijkt alsof er in de laatste dagen weinig spectaculairs gebeurt, ligt de focus dan volledig op het testen van de systemen. Werkt alles naar behoren? Zo worden de assentellers getest, gaat de wisselverwarming proefdraaien en vinden er testritten plaats.
De treinvrije periode begon op 10 mei. Aanvankelijk reden er in eerste instantie geen treinen aan de oostzijde. Vanaf 14 juni was er ook geen treinverkeer mogelijk richting Zuidhorn, Delfzijl en de Eemshaven. Vervoersbedrijven Arriva en NS zetten bussen in ter vervanging.