Categorieën: Nieuws

Voedselbank moet vaker betalen voor eten, daling aantal klanten kentert door campagne

Tegen het einde van vorig jaar is het aantal klanten bij de Voedselbank Gemeente Groningen weer aan een stijging begonnen. Tegelijk is er opnieuw minder gratis vers voedsel beschikbaar om uit te delen.

De Voedselbank in de gemeente Groningen zag in 2024 opnieuw een daling van het aantal klanten, stelt voorzitter Elly Pastoor in het jaarverslag van de stichting. Toch is er volgens de organisatie geen sprake van dalende armoede.

Een vreemde ontwikkeling dus, aldus Pastoor: “Dit spoorde totaal niet met de geluiden die ons bereikten vanuit het maatschappelijk veld. Daar werd juist steeds meer armoede in gezinnen geconstateerd.”

Kentering in dalend aantal klanten

De Voedselbank begon daarom eind vorig jaar een grote voorlichtingscampagne, met flyers in zeven talen en bezoeken aan plekken waar hulp nodig is. Die campagne heeft effect, zo stelt Pastoor.
Het aantal klanten stijgt inmiddels weer, wat tot een wrange blijdschap leidt bij de voorzitter. Het wegnemen van misverstanden blijft volgens haar effect hebben.

“We proberen hardnekkige misverstanden en niet kloppende beelden te bestrijden. Bijvoorbeeld dat alleen mensen met een uitkering bij ons kunnen aankloppen. Dat is níét waar: ook mensen die werken kunnen in de problemen komen en ons voedsel nodig hebben. Bij twijfel kunnen mensen zich altijd bij ons aanmelden.”

De campagne wordt de komende tijd landelijk opgepakt door alle Nederlandse voedselbanken, met een gezamenlijke actie onder de titel ‘Ook voor jou’. Doel is de Voedselbank onder de aandacht te brengen van potentiële klanten en hen over de streep te trekken om zich aan te melden als ze niet genoeg geld hebben om gezond voedsel te kopen. “We hopen dat de landelijke campagne ons hierbij ondersteunt”, aldus Pastoor.

Minder vers voedsel, hogere kosten

De Voedselbank krijgt steeds minder vers voedsel van supermarkten. Daardoor moest de organisatie vorig jaar bijna negen procent meer voedsel inkopen. De stichting is nu jaarlijks ruim 160.000 euro kwijt aan de inkoop van producten voor klanten.

Gulle giften zijn daardoor van levensbelang, besluit Pastoor: “Dat betekent dat we volop moeten inzetten op donaties: financieel en in natura. We mogen ons gelukkig prijzen dat we nog steeds beschikken over heel veel gulle gevers, donateurs, actievoerders en aanbieders van dagtochtjes, voorstellingen, etentjes en allerlei andere projecten. Hartverwarmend, want dat leidt ertoe dat het overgrote deel van de klanten tevreden is met het aanbod.”

Tom Veenstra

Recente berichten

Vooral bewolking en zo nu en dan neerslag tot na het weekend

De lente is nog ver weg en een echte doorbraak van winterweer zit er voorlopig…

2 uur geleden

FC Groningen wint op bezoek bij Excelsior voor het eerst sinds eind oktober

FC Groningen heeft voor het eerst sinds 25 oktober weer een wedstrijd gewonnen. Op bezoek…

2 uur geleden

Forse dakbrand aan De Sitterstraat in Helpman (update)

De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…

3 uur geleden

Westelijk fietspad langs Petrus Campersingel blijft tot en met volgende week vrijdag dicht

Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…

4 uur geleden

Van Marum: ‘Alle huurders in bevingsgebied hebben dit jaar nog hun onderhoudsvergoeding’

Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…

4 uur geleden

Nominatie voor CU-vrijwilligersprijs ‘Barmhartige Samaritaan’ weer van start

Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…

6 uur geleden