Categorieën: Nieuws

MyWheels boos op gemeente over uitstel elektrische deelauto’s: ‘Oneerlijk speelveld voor aanbieders’

Deelautobedrijf MyWheels is niet blij met de gemeente. Commerciële deelautoaanbieders krijgen twee jaar extra de tijd om hun huidige aanbod volledig elektrisch te maken. MyWheels heeft, naar eigen zeggen, al veel geld geïnvesteerd om de vloot in voor 1 januari volledig elektrisch te maken. Nu dat niet meer nodig blijkt voor andere aanbieders, ontstaat er volgens MyWheels een oneerlijk speelveld.

De gemeente bepaalde drie jaar terug dat, sinds dit jaar, alleen nog elektrische deelauto’s mogen worden bijgeplaatst. De bestaande commerciële deelauto’s zouden per 1 januari 2026 ook allemaal elektrisch moeten zijn. Maar die datum wordt nu verschoven naar 1 januari 2028.

‘Laat extra commerciële palen plaatsen’

De gemeente noemt een tekort aan laadpalen als een van de redenen voor het uitstel. Groningen heeft het laadnetwerk grotendeels in eigen beheer en weigert volgens MyWheels aan commerciële aanbieders toestemming om extra laadpalen te plaatsen.

“Hierdoor ontstaat onnodig een tekort aan palen”, aldus MyWheels. “Bovendien loopt de gemeente de synergie tussen deelvervoer en het elektriciteitsnet mis.”

Volgens MyWheels moeten Groningen en Amsterdam (deze gemeente paste dezelfde verschuiving toe) hun licht opsteken in Utrecht. Hier worden elektrische deelauto’s onder meer gebruikt om stroom terug te leveren aan het net tijdens piekmomenten. Dat had MyWheels (naar eigen zeggen) ook in Groningen willen doen.

‘Gemeente ontwricht markt’

Gemeenten moeten, zo stelt MyWheels, alles doen om hun doelen voor schone lucht, leefbaarheid en duurzaamheid te halen. Groningen krijgt daarom een veeg uit de pan van het deelautobedrijf, ook omdat het beleid van Groningen de markt waarin het bedrijf zit zou ontwrichten:

“Het lijkt er ook niet op dat de gemeenten hun instrumenten zullen inzetten om het speelveld op een andere manier gelijk te trekken”, besluit MyWheels. “Denk aan het invoeren van goedkopere vergunningen voor elektrische deelauto’s en duurdere voor de fossiele deelauto.”

Gemeente: ‘Het is wat het is’

Het gemeentebestuur laat, bij monde van een woordvoerder, weten de situatie voor MyWheels te betreuren. Maar de reactie van het bedrijf heeft volgens het college geen gevolgen voor de beslissing om de termijn met twee jaar op te rekken.

“We snappen dat dit vervelend is voor MyWheels, maar het is ook een beetje wat het is. Een oneerlijk speelveld is natuurlijk niet de bedoeling. Maar het feit is: er is een tekort aan laadpalen. Iedere exclusieve laadplek die gereserveerd wordt door een commerciële deelauto, vermindert het aantal laadpunten dat beschikbaar is voor bewonersinitiatieven of privévoertuigen.”

Tom Veenstra

Recente berichten

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

10 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

10 uur geleden

Gemeente werkt aan vlonder in Gorechtvijver

De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…

13 uur geleden

Ongeval op A28 richting Haren

Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…

14 uur geleden

File na kop-staartbotsing op A7 ter hoogte van Hoogkerk

Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…

14 uur geleden

Aksel Cijntje (43) helpt mensen met beperking op Curaçao aan sportmogelijkheden

Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 43-jarige…

15 uur geleden