Deelautobedrijf MyWheels is niet blij met de gemeente. Commerciële deelautoaanbieders krijgen twee jaar extra de tijd om hun huidige aanbod volledig elektrisch te maken. MyWheels heeft, naar eigen zeggen, al veel geld geïnvesteerd om de vloot in voor 1 januari volledig elektrisch te maken. Nu dat niet meer nodig blijkt voor andere aanbieders, ontstaat er volgens MyWheels een oneerlijk speelveld.
De gemeente bepaalde drie jaar terug dat, sinds dit jaar, alleen nog elektrische deelauto’s mogen worden bijgeplaatst. De bestaande commerciële deelauto’s zouden per 1 januari 2026 ook allemaal elektrisch moeten zijn. Maar die datum wordt nu verschoven naar 1 januari 2028.
‘Laat extra commerciële palen plaatsen’
De gemeente noemt een tekort aan laadpalen als een van de redenen voor het uitstel. Groningen heeft het laadnetwerk grotendeels in eigen beheer en weigert volgens MyWheels aan commerciële aanbieders toestemming om extra laadpalen te plaatsen.
“Hierdoor ontstaat onnodig een tekort aan palen”, aldus MyWheels. “Bovendien loopt de gemeente de synergie tussen deelvervoer en het elektriciteitsnet mis.”
Volgens MyWheels moeten Groningen en Amsterdam (deze gemeente paste dezelfde verschuiving toe) hun licht opsteken in Utrecht. Hier worden elektrische deelauto’s onder meer gebruikt om stroom terug te leveren aan het net tijdens piekmomenten. Dat had MyWheels (naar eigen zeggen) ook in Groningen willen doen.
‘Gemeente ontwricht markt’
Gemeenten moeten, zo stelt MyWheels, alles doen om hun doelen voor schone lucht, leefbaarheid en duurzaamheid te halen. Groningen krijgt daarom een veeg uit de pan van het deelautobedrijf, ook omdat het beleid van Groningen de markt waarin het bedrijf zit zou ontwrichten:
“Het lijkt er ook niet op dat de gemeenten hun instrumenten zullen inzetten om het speelveld op een andere manier gelijk te trekken”, besluit MyWheels. “Denk aan het invoeren van goedkopere vergunningen voor elektrische deelauto’s en duurdere voor de fossiele deelauto.”
Gemeente: ‘Het is wat het is’
Het gemeentebestuur laat, bij monde van een woordvoerder, weten de situatie voor MyWheels te betreuren. Maar de reactie van het bedrijf heeft volgens het college geen gevolgen voor de beslissing om de termijn met twee jaar op te rekken.
“We snappen dat dit vervelend is voor MyWheels, maar het is ook een beetje wat het is. Een oneerlijk speelveld is natuurlijk niet de bedoeling. Maar het feit is: er is een tekort aan laadpalen. Iedere exclusieve laadplek die gereserveerd wordt door een commerciële deelauto, vermindert het aantal laadpunten dat beschikbaar is voor bewonersinitiatieven of privévoertuigen.”