Categorieën: Nieuws

Geen flitspalen op zuidelijke ringweg? Nog niet dankzij ’trucjes’

Maar 80 km/u op de zuidelijke ringweg? Het is toch een Rijksweg, waar je normaal met 100 km/u overheen mag? Klopt, stelt Aanpak Ring Zuid. Toch denkt de projectorganisatie dat de meeste bestuurders zich netjes aan de snelheid blijven houden dankzij een aantal ’trucjes’, waardoor flitspalen (nog) niet nodig zijn.

Volgens Aanpak Ring Zuid is het niet plaatsen van flitspalen een bewuste keuze geweest. “We hebben de weg zo ontworpen dat de automobilisten, die deels afkomstig zijn vanaf snelwegen, het gevoel hebben dat 80 km/uur een acceptabele snelheid is. Dat hebben we gedaan door de rijstroken smaller te maken dan op een snelweg, 3.10 meter in plaats van 3.50 meter.”

‘Trucjes’

Het gevoel van de smalle rijstroken is expres verder aangedikt, vervolgt de projectorganisatie achter het ringweg-project: “We hebben enkele andere ‘trucjes’ toegepast om de ringweg nog smaller te laten lijken. Bijvoorbeeld door dicht langs de weg hoge, smalle bomen te planten. Die staan nog binnen de geluidsschermen.”

Ook is er een verhoogde, groene middenberm en draagt de vorm van de lichtmasten bij aan het beeld van een ‘smalle weg’. “Nader je de stad, dan zijn de lichtmasten smal en hoog, maar op de ringweg steken ze juist breed uit, over de rijbaan heen.”

Volgens de projectorganisatie is het plaatsen van flitspalen ook niet wenselijk rond de smalle rijstroken: “Naar verwachting gaan veel automobilisten remmen bij een flitspaal en met de smalle rijstroken neemt de kans op een aanrijding toe.”

Het ontwerp van de weg blijft daarom het eerste wapen tegen hardrijders: “Uiteraard zijn er altijd automobilisten die de maximumsnelheid aan hun laars lappen. Dat zou ook gebeuren als er wel flitspalen zouden staan.”

Flitspalen kunnen nog komen

Maar de komst van flitspalen uitsluiten doet Aanpak Ring Zuid niet. Als te veel mensen de regels aan hun laars lappen, zou Rijkswaterstaat toch flitspalen kunnen aanvragen bij het Openbaar Ministerie.

“We gaan er nu van uit dat we een veilige weg hebben gecreëerd waarbij geen flitspalen nodig zijn”, besluit Aanpak Ring Zuid. “Mocht in de toekomst blijken dat de weg of een deel van de weg toch onveilig is, dan is het plaatsen van flitspalen een van de mogelijke maatregelen.”

Tom Veenstra

Recente berichten

Herstel Dorkwerderbrug gaat weken duren, schade aan staalkabels in bedieningswerk

Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…

10 minuten geleden

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

10 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

11 uur geleden

Gemeente werkt aan vlonder in Gorechtvijver

De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…

14 uur geleden

Ongeval op A28 richting Haren

Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…

14 uur geleden

File na kop-staartbotsing op A7 ter hoogte van Hoogkerk

Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…

15 uur geleden