Foto: Patrick Wind 112Groningen.nl
Bij het Hoofdstation is aannemer Anton Rail & Infra begonnen met het plaatsen stalen dakconstructies en de gietijzeren pilaren voor het dak. De historische perronkappen van meer dan 120 jaar oud werden in 2020 verwijderd voor restauratie.
De perronkappen zijn eerst naar Leeuwarden verhuisd, alwaar de oude verflagen werden verwijderd. Ruim 160 kilometer verderop, in twee loodsen in Obdam, werden ze grondig gerestaureerd.
Volgens ProRail waren de stalen constructies op het oog nog goed, maar na het verwijderen van de verflagen bleek het ijzer hier en daar te dun te zijn geworden. De stalen stukken zijn waar nodig gelast, maar met behoud van zoveel mogelijk historisch materiaal.
Ook waren sommige gietijzeren pilaren dusdanig aangetast dat ze vernieuwd moesten worden. Deze pilaren zijn een-op-een nagemaakt met een mal en voorzien van een jaartalnummer. “Zodat het straks duidelijk is wat de oude en wat de nieuwe kolommen zijn”, zegt Stephan Meijer projectleider bij Anton Rail & Infra.
Er komen ook historische elementen terug: de oude luifeltjes aan de uiteinde van de kappen. Deze waren in het verleden verwijderd.
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…
Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…
Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 31-jarige…
Wethouder Philip Broeksma en gedeputeerde Erik Jan Bennema hebben donderdag samen het laatste deel van…
Vijf studenten van de Hanzehogeschool zijn naar Fortaleza in Brazilië gereisd om daar voor hun…