Naast Lelystad Airport als favoriete plek voor oefenvluchten met F-35, houdt staatssecretaris Tuinman (BBB) van Defensie onder andere ook Groningen Airport Eelde in het vizier voor uitbreiding van de vliegcapaciteit met F-35’s. Gedeputeerden uit het noorden balen. “Complete teleurstelling”
Staatssecrataris Tuinman (BBB) bracht zijn voorkeur donderdag uit aan de Tweede Kamer. Lelystad blijft voor nu de grootste kandidaat vanwege de meest beperkte geluidshinder, maar daarnaast zijn vliegveld De Peel (op de grens tussen Oost-Brabant en Limburg) en Groningen Airport Eelde nog steeds serieuze opties volgens Tuinman.
Gedeputeerde van de Provincie Drenthe, Yvonne Turenhout (Pvda), vindt de mogelijke keuze voor Groningen Airport Eelde onbegrijpelijk, vooral na belofte om een ereschuld in te lossen voor Groningen na alle aardbevingsproblematiek. Volgens haar zou deze keuze onrecht doen aan inwoners. Ze noemt het een ‘complete teleurstelling’.
Ook gedeputeerde in Groningen, Bram Schmaal (Groninger Belang) hoopt op een andere uitkomst. Hij is blij dat munitiedepots al afgevallen zijn. Zijn hoop is dat Groningen Airport Eelde uiteindelijk geschrapt gaat worden van de lijst. “Dit is gelukkig niet de eindlijst”, zegt hij.
Op de nieuw aangewezen plek moeten 2300 start en landingen per jaar worden uitgevoerd. Mocht het tot twee locaties komen, dan zal op elke locatie 1150 start en landingen plaatsvinden.
Bij de twee overige locaties, Twente Airport en vliegbasis Woensdrecht is nu duidelijk geworden dat 2300 ‘sorties’ teveel geluidsoverlast zal opleveren. Deze locaties doen alleen nog mee in de race als beiden de helft van de 2300 ‘sorties’ kunnen opvangen.
De staatssecretaris heeft toegezegd dat bezwaren uit de provincies meegenomen worden in het definitieve besluit.