Foto: Rob Dammers - Deventer ICMm 4056-4066-4032 bij station, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66192410
Ondanks dat het komende dagen een beetje nazomer wordt, is de herfst toch echt begonnen. Spoorbeheerder ProRail probeert zich daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Om vertragingen door herfstbladeren te voorkomen worden er verschillende maatregelen genomen.
Als de bladeren van de bomen vallen, komen sommige bladeren op het spoor te liggen. Wanneer treinen hierover heen rijden, ontstaat er een soort moes. Door deze moes hebben treinwielen minder grip op de spoorstaaf. “Als bij deze gladheid een trein optrekt of afremt, dan slippen en blokkeren de treinwielen”, laat ProRail weten. “Het gevolg is dat de wielen over de spoorstaaf schuiven, waardoor schade ontstaat. Machinisten krijgen de opdracht om bij glad spoor hun snelheid aan te passen. Ze remmen eerder af, en trekken voorzichtiger op, waardoor hinder beperkt wordt.
Maar er worden ook andere maatregelen genomen. Zo worden er bijvoorbeeld geltreinen ingezet. In totaal hebben ProRail en NS acht treinen die een gel op het spoor kunnen smeren. Het gaat om de substantie Sandite, die uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel bestaat. Met de gel worden de sporen minder glad. De acht treinen zijn reguliere reizigerstreinen.
De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…
Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…
Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…
De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…