Categorieën: Nieuws

Van twee kuipen naar één: sloopkranen ‘prikken’ en ‘knijpen’ bij Hoofdstation

De twee bouwkuipen die de afgelopen jaren werden gebouwd bij het Hoofdstation veranderen de weken voor het eerst in één grote put. Dat zal ook bezoekers van het station niet ontgaan vanwege het geluid.

Het compartimenteringsscherm werd gebouwd tussen de twee kuipen om voorgang te kunnen maken met de bouw van de nieuwe fietsenstalling, fietstunnel en voetgangerspassage die gebouwd wordt op het station. Door het scherm kon aan één kant doorgewerkt worden, terwijl de andere kuip nog onder water stond. Nu beide kuipen droog zijn kan de tussenwand weg, zodat er één bouwkuip ontstaat van bijna 8.400 vierkante meter.

De komende weken wordt de tussenwand tussen beide kuipen kapot geprikt met een sloophamer en vervolgens kapot geknepen en weggescheurd. Dat kan wel met enige geluidsoverlast gepaard gaan en daarom werkt aannemer Strukton alleen overdag, zo stelt Groningen Spoorzone. Als de betonwand over vier weken weg is, gaat Strukton verder met de aanleg van een betonnen vloer.

Tom Veenstra

Recente berichten

Nieuwe delen van Doorfietsroute Leek–Groningen vanaf vandaag open

Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…

27 minuten geleden

DJ Coco Coquelicot aangevallen op Ebbingebrug na avondje draaien

Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…

1 uur geleden

18.000 krabbels voor veilige oversteek bij nieuwe Gerrit Krolbrug dinsdag aangeboden in Den Haag

De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…

2 uur geleden

Gomarus College en ROC Menso Alting openen nieuwe technieklokalen

Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…

3 uur geleden

‘Groninger Museum stuurloos en in geldnood, steun van gemeente en provincie nodig’

Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…

3 uur geleden

Treinen moeten nog jaren langzamer rijden tussen Stad en Leeuwarden

Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…

5 uur geleden