Foto: Deutsche Bahn
De reconstructie van de Friesenbrücke bij het Duitse Weener, op de spoorlijn tussen Groningen en Leer, kan mogelijk zes jaar langer duren en aanzienlijk meer kosten dan gepland. Dat concludeert de Duitse Federale Rekenkamer in een rapport, wat in handen is van NDR Niedersaksen.
Volgens de rekenkamer gaat de Deutsche Bahn er nu vanuit dat de bouwkosten stijgen van 30 naar 96 miljoen euro. Ook verwacht de rekenkamer dat de nieuwe brug er pas in 2030 ligt, in plaats van het geplande jaar 2024. In september was staatssecretaris Stientje van Veldhoven nog stellig over dit opleveringsjaar.
In 2015 ramde een schip de spoorbrug over de Eems. Aanvankelijk was het de bedoeling om de brug te repareren. De deelstaat Nedersaksen, de aangrenzende districten en de Meyer Werft in Papenburg wilden echter een draaibrug met een grotere doorgangsbreedte. Volgens de rekenkamer is dit de voornaamste oorzaak van de eerdergenoemde kosten en vertraging.
De 46-jarige Curt E. is veroordeeld tot tbs met dwangverpleging voor de moord op zijn…
Het gemeentebestuur heeft drie toekomstperspectieven voor de Hortus Botanicus in Haren vastgesteld. De gemeenteraad kan…
WIJ Groningen organiseert komende woensdag 10 december een lichtjeswandeling in de Schilderswijk. De deelnemers ontdekken…
Agenten hebben woensdagavond tijdens een verlichtingscontrole in Paddepoel een 15-jarige jongen aangehouden die een machete…
De voormalige Poelepoort in Groningen staat afgebeeld om de nieuwe Zilveren Dukaat van de Koninklijke…
De raadsfracties van CDA en D66 maken zich zorgen over de toename van de bijplaatsingen…