Treinen met een ATO-systeem aan boord (Automatic Train Operation) kunnen beter op tijd rijden dan treinen waar alleen een machinist aan boord is. Reizigers beoordeelden de ritten met alleen een machinist echter beter dan de ritten op de automaat. Dat blijkt uit het eindrapport van ProRail en de Provincie Groningen over de proefritten met deze automatisch bestuurde treinen.
Volgens ProRail kan het ATO-systeem de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken. Hoewel het systeem over het algemeen een goede beoordeling kreeg, merkten reizigers een klein verschil, want ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO.
Eind dit jaar komt er een vervolg aan de testen in Groningen. In deze proefperiode rijden er geen reizigers mee. De testen zijn in opdracht van ProRail en de Provincie Groningen uitgevoerd samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Zo'n zesduizend medewerkers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) lopen vanaf vandaag in een…
Als het aan de VVD in de gemeente Groningen ligt, laat het ondernemers vrij in…
Treinreizigers tussen Groningen en Ban Nieuweschans en verder naar Duitsland moesten maandagmiddag rekening houden met…
De organisatie achter Roze Zaterdag is maandagochtend begonnen met de aankleding van Stad voor het…
Het voormalige pand van het vertrokken restaurant Vapiano aan de Nieuwe Markt heeft nu nog…
Jeffrey Klok tekent bij voor een derde seizoen in Groningen bij Nova Tech Lycurgus. (meer…)