Foto: Sebastiaan Scheffer
Treinen met een ATO-systeem aan boord (Automatic Train Operation) kunnen beter op tijd rijden dan treinen waar alleen een machinist aan boord is. Reizigers beoordeelden de ritten met alleen een machinist echter beter dan de ritten op de automaat. Dat blijkt uit het eindrapport van ProRail en de Provincie Groningen over de proefritten met deze automatisch bestuurde treinen.
Volgens ProRail kan het ATO-systeem de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken. Hoewel het systeem over het algemeen een goede beoordeling kreeg, merkten reizigers een klein verschil, want ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO.
Eind dit jaar komt er een vervolg aan de testen in Groningen. In deze proefperiode rijden er geen reizigers mee. De testen zijn in opdracht van ProRail en de Provincie Groningen uitgevoerd samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…
De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…
Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…
Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 43-jarige…