Foto: Simon Bosma
Vijftien kilometer spoor vervangen in negen dagen op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Door spoorbeheerder ProRail zijn van de werkzaamheden dronebeelden gemaakt.
De werkzaamheden vonden plaats van 11 tot en met 20 juli. Het spoor tussen Buitenpost en Hurdegaryp werd daarbij in zijn geheel vervangen. Een speciale spoorvernieuwingstrein verwijderde de oude bielzen, plaatste het nieuwe spoor en de dwarsliggers. Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren waren er op verschillende plekken langs het spoor depots ingericht waarmee men snel 35.000 ton ballast aan kon voeren.
In de gepubliceerde dronebeelden is de vernieuwingstrein in actie te zien. Men krijgt een kijkje achter de schermen wat er allemaal bij de werkzaamheden gebeurd, maar ook wat de machines zoal doen. Sinds afgelopen maandag rijden de treinen tussen Groningen en Leeuwarden weer volgens het spoorboekje. Het werk is nodig om behalve het spoor in de juiste conditie te houden, ook om vanaf december een extra sneltrein te kunnen laten rijden tussen de twee provinciehoofdsteden.
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiĆ«le zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…