‘Meer sprinters Groningen – Zwolle, inzetten op Nedersaksenlijn’

nieuws
Foto Andor Heij: Sprinter SNG in Meppel

Meer sprinters tussen Groningen en Zwolle en inzetten op de Nedersaksenlijn van Groningen naar Twente. Dat valt te lezen in het coalitieakkoord van het nieuwe provinciebestuur in Drenthe.

Met de extra stoptreinen tussen Groningen en Zwolle moeten de Drentse plaatsen Beilen, Hoogeveen en Meppel beter bereikbaar worden, maar dat zou ook extra treinen in Haren en Groningen Europapark betekenen.

Het college wil ook praten met Groningen en Overijssel over de aanleg van de Nedersaksenlijn. De spoorlijn van Groningen naar Veendam wordt in 2025 doorgetrokken naar Stadskanaal. Groningen en Overijssel wilden al graag dat er vanaf Stadskanaal dan een spoorlijn komt naar Emmen, zodat de verbinding met Twente tot stand komt. Drenthe spreek zich nu ook duidelijk uit over de spoorlijn.

Er zijn meer spoorplannen. Zo wil het college dat het personenvervoer van Emmen via Coevorden naar Neuenhaus gereactiveerd wordt. Een onderzoek, van onder meer de Rijksuniversiteit Groningen, zegt dat die verbinding levensvatbaar is. Het Duitse traject van Neuenhaus via Nordhorn naar Bad Bentheim wordt in juli opnieuw in gebruik genomen.

Aan Groningen Airport Eelde wordt niet getornd. Alle afspraken over het vliegveld worden uitgevoerd. “Groningen Airport Eelde verdient, binnen de huidige vergunde capaciteit, een plek in het nationale luchthavenbestel”, schrijft het Drentse college. Het nieuwe provinciebestuur van Drenthe bestaat uit de PvdA, GroenLinks, VVD, CDA en de ChristenUnie.