Pier Eringa, topman van ProRail, wil zo snel mogelijk een snellere verbinding tussen Groningen en de Randstad realiseren. Komende nacht vindt de eerste test plaats.
Om 00:02 vertrekt een trein van Groningen naar Den Haag met een delegatie van het Groningse College van Bestuur. Volgens Eringa smaakt deze test naar meer. Eringa vindt namelijk dat het kabinet de Randstad een voorkeursbehandeling geeft.
Momenteel gaan de discussies in de landelijke politiek vooral over het spoorboekloos rijden en meerdere treinen op drukke trajecten. Eringa zegt dat dit voor trajecten als Groningen – Den Haag geen prioriteit heeft: ‘Voor het Noorden, Zuiden en Oosten is frequentie veel minder van belang. Daar heeft men liever een snelle verbinding met het Westen.’
De treinen moeten straks, als het aan ProRail ligt, 200 tot 250 kilometer per uur rijden. Op die manier is de reiziger een half uur sneller in de Randstad. Om dit mogelijk te maken zijn er vele aanpassingen nodig. Verschillende overgangen gaan te langzaam dicht en het spoor dat op veengronden ligt, is nu nog niet sterk genoeg. De operatie kost volgens Eringa dan ook miljarden.
Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Bekijk reacties
Dan gaan we eerst eens met mensen uit de praktijk om tafel en dan later met de politiek om een plan op tafel te leggen.
Er zijn in december 2 moties in de Tweede Kamer aan genomen te weten van de Christen Unie (Stieneke de Graaff ) en van de SP.
Maak binnendoor verbinding Kampen Hoogeveen en van Hoogeveen het spoor 200 cm ver uitelkaar om de drukgolf te ontlopen. Dan moet je ook alle spoorweg overgangen verwijderen en een bredere doorgang te geven in viaducten en tunnels dat zijn op dit traject +/- 55 stuks = +/- 350 miljoen