DAG: “Agressieve marketingcampagne RuG is niet nodig”

De Rijksuniversiteit Groningen moet haar marketingcampagne aanpassen waarmee het studenten naar Groningen trekt. Dat stelt de Democratische Academie Groningen.

“De RuG voert eigenlijk op dit moment een hele agressieve campagne”, zegt Koen Marée van DAG. “Ze zijn present op allerlei beurzen over de hele wereld. Van China tot Japan en zelfs Zimbabwe. Alles met als doel om studenten naar Groningen te halen. Maar wij vinden dat dat helemaal niet nodig is. Groningen staat internationaal al goed op de kaart en studenten komen toch wel. Het geld dat nu in deze campagnes gestoken wordt kan beter op een andere manier gebruikt worden.”

Aanleiding voor de uitspraak is de bewering van de RuG dat het afschaffen van de numerus fixus op de opleiding Psychologie dit jaar tot veel meer studenten leidt waardoor er nu problemen zijn met overvolle collegezalen en kamernood. “Wij hebben berekend dat het afschaffen geleid heeft tot 469 extra studenten, een derde van de totale groei. De RuG overweegt nu om juist weer numerus fixus op opleidingen in te stellen, maar volgens ons kan er beter gekeken worden naar de wijze van campagne voeren.”