(c) Kirsten Lembrechts
E-bikers raken bij een ongeval vaker ernstig gewond dan gewone fietsers. Dat blijkt uit onderzoek van een groep Groninger artsen onder 500 mensen die na een fietsongeval bij het UMCG binnenkwamen op de eerste hulp.
Het onderzoek verschijnt vandaag in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Een e-biker heeft dubbel zoveel kans op meervoudige verwondingen, heeft vaker ernstig schedelletsel en ligt tweemaal zo lang in het ziekenhuis.
De artsen pleiten voor het verplicht dragen van een helm voor e-bikers.
De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…
Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…
Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…
Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…
Bekijk reacties
Niks helm. Snelheid verlagen naar 20kph
Veel e-bikers denken dat ze veel snelheid m o e t e n halen.
Gemakkelijk trappen en je aanpassen bij het overige verkeer geeft minder ongelukken.
De E Bike markt zal instorten ...bedankt Artsen ...voor Uw inbreng...
Door e-bikes wordt het OV grotendeels overbodig. Het is veel flexibeler dan de bus en nog sneller ook op de meeste trajecten.
E-bikers kunnen niet fietsen. Ze zijn bang en beheersen hun voertuig niet. Helm of geen helm maakt niet uit, voertuigbeheersing is het issue. Onvoorspelbaarheid en bochtentechniek dat zijn de problemen. Op een tochtje in de stad haal je de doorsnee e-biker 4 keer in om vervolgens op rechte einden weer ingehaald te worden door dezelfde e-biker. Fietsen doen ze niet, trappers langzaam rondbewegen is al genoeg om voortstuwing te krijgen. E-bikers zijn eigenlijk gewoon bang. En wie bang is levert zelden een goede bijdrage. Dus ook niet aan het verkeer.
Uiteraard moet je ze allemaal over een kam scheren. Nuance is namelijk verdacht.