De treinverbinding tussen Groningen en Leer is niet eerder dan in 2021 hersteld. Dat bleek uit overleg tussen onder meer de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper en de Deutsche Bahn.
De verbinding werd een klein jaar geleden onmogelijk toen een vrachtschip tegen de Friesenbrücke bij Weener voer en deze geheel vernielde. Er is nog wel onderzoek nodig naar de brugpijlers. Als die niet vervangen hoeven te worden, kan het herstelwerk sneller beginnen. De restanten van de oude spoorbrug zelf kunnen opnieuw gebruikt worden.
Het herstel kost zo’n 30 miljoen euro. De trein rijdt trouwens binnenkort vanuit Groningen door naar Weener.
Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…
Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…
De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…
Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…
Bekijk reacties
Jaja. Duitsland (Niedersachsen) wacht op Nederlandse centjes.
als je 30 miljoen uitgeeft om alleen de oude situatie te herstellen, kun je beter meer uitgeven en een toekomstbestendige brug of tunnel bouwen.
Waarom niet onder de Meyerwerf in Papenburg over Vlagtwedde naar Stadskanaal en daar Veendam - Stadskanaal - Emmen realiseren?
Voordelen, voor Meyerwerf en ander scheepvaartverkeer niet zulke toestanden.
Het ligt dan precies tussen Groningen en Emmen in qua verbinding en dan hoeven we ook noet voor elke plaats een eigen aansluiting op Duitsland te hebben.
Leuk idee! In ieder geval beter dan over 5 jaar weer dezelfde primitieve verbinding als tot 2015, want dat is wel een erg mager resultaat!
Zie ook de eerdere discussie over dit onderwerp:
https://www.oogtv.nl/2016/08/schipper-die-friesenbrucke-ramde-wordt-niet-vervolgd/
Jammer dat het de Deutsche Bahn weinig interesseert wat er rond dit gebied van Niedersachsen gebeurt. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de verbouwing van Station Leer, dit duurt al jaren. Ook best dom aangezien er steeds meer mensen bijv. vanuit Bremen de Flixbus nemen naar Groningen.