Categorieën: Nieuws

OV-Bureau legt kritiek nieuwe dienstregeling naast zich neer

Het OV-Bureau Groningen Drenthe legt de kritiek die men ontvangen heeft op de nieuwe dienstregeling van 2014 naast zich neer. De concessieverlener houdt vast aan de plannen die dit jaar voorjaar gepresenteerd zijn.

Kritiek kwam er onder andere uit de Oranjebuurt. In de nieuwe dienstregeling krijgt lijn vijf een andere route. Inwoners van de wijk maakten zich zorgen over de bediening en de bereikbaarheid, maar volgens het OV-bureau weegt het nadeel niet op tegen het voordeel dat het verleggen van de route met zich mee brengt.

De bewonersorganisatie in de Oosterpark liet weten niet blij te zijn dat reguliere streeklijnen buslijn vier gaan vervangen. Het OV-bureau schaft de buslijn toch af omdat haltes die vervallen maar weinig reizigers trekken, en alternatieve haltes binnen vijfhonderd meter beschikbaar zijn.

Met het vervallen van buslijn vier zou ook de bereikbaarheid van de Buitenhof bij Hoogkerk afnemen. Het OV-bureau heeft geconcludeerd dat dit klopt, en laat daarom meer bussen via de Peizerweg rijden, waarbij er ter hoogte van de Hunsingolaan een nieuwe halte wordt gerealiseerd.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Het is geen goed idee, streeklijnen als stadslijnen te laten rijden. Kijk op de Hereweg: geen bus is ooit op tijd. Bussen zitten al vol en ook voor streekreizigers is het vervelend.Bovendien is het materieel van steekbussen niet geschikt voor een stadslijn
    Gewoon gescheiden houden, zoals vroeger het Gemeentelijk Vervoerbedrijf.Alle wijken van de stad moeten bediend worden, dus niet zoals nu het plan is, hele stukken, die geen vervoer hebben (plantsoenbuurt, de hunze, ulgersmaborg, buitenhof enz.)

    • Er wordt hard gewerkt aan een betere (vrije) infrastructuur voor de bussen, waardoor deze vertragingen zich veel minder voor zullen gaan doen in de toekomst. Denk hierbij aan de HOV-west (ondertunneling spoorwegovergang Paterswoldseweg waardoor de bus vrij baan krijgt) en de nieuwe bustunnel onder het station door. Ook is er met de opening van de Vrydemalaan en het autoluw maken van de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat een stap in de goede richting gezet.

      Als in de toekomst de plannen van het OV bureau voor vrije busbanen op onder andere het Damsterdiep, de Oostersingel en het Boterdiep gerealiseerd worden zal er niet veel vetraging meer zijn.

      De wijzigingen in het busvervoer hebben overigens op dit moment ook nog geen betrekking op buslijnen die via de Hereweg rijden. Dit blijven streeklijnen die CS als eindpunt hebben.

      • Wat was die motie in de laatste gemeenteraad ook al weer. Ik denk nu dus een conflict tussen OV-bureau en de gemeente Groningen? Of druipt de gemeenteraad nu stilletjes af vanwege evt kosten ?

Recente berichten

Vooral bewolking en zo nu en dan neerslag tot na het weekend

De lente is nog ver weg en een echte doorbraak van winterweer zit er voorlopig…

2 uur geleden

FC Groningen wint op bezoek bij Excelsior voor het eerst sinds eind oktober

FC Groningen heeft voor het eerst sinds 25 oktober weer een wedstrijd gewonnen. Op bezoek…

2 uur geleden

Forse dakbrand aan De Sitterstraat in Helpman (update)

De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…

3 uur geleden

Westelijk fietspad langs Petrus Campersingel blijft tot en met volgende week vrijdag dicht

Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…

4 uur geleden

Van Marum: ‘Alle huurders in bevingsgebied hebben dit jaar nog hun onderhoudsvergoeding’

Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…

4 uur geleden

Nominatie voor CU-vrijwilligersprijs ‘Barmhartige Samaritaan’ weer van start

Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…

6 uur geleden