Categorieën: Nieuws

Binnenvaartschip kan botsing met Oostersluis ternauwernood voorkomen

De kapitein van een binnenvaartschip heeft zondagochtend ternauwernood kunnen voorkomen dat zijn schip tegen de sluitende sluisdeuren van de Oostersluis is gebotst. Dat blijkt uit beelden van de website webcam-oostersluis.nl.

Het incident gebeurde rond 11.40 uur. Uit de beelden blijkt dat een binnenvaartschip toestemming krijgt om de sluis binnen te varen. Een tweede, achteropkomend, binnenvaartschip wil dit voorbeeld volgen. Terwijl het op de sluis afstevent beginnen de sluisdeuren en ook de brug te sluiten. De kapitein voert hierop een noodstop uit waardoor het schip vlak voor de sluisdeuren tot stilstand komt.

De bediening van de Oostersluis geschiedt vanuit de verkeersleidingspost bij de Oostersluis. Daar heeft men op dat moment ook in de gaten dat er iets mis gaat. Uit de beelden blijkt dat direct daarop de sluisdeuren en de brug weer open gaan. Het binnenvaartschip kan daarop alsnog de sluis binnenvaren.

Hoe het precies mis heeft kunnen gaan is op dit moment nog onbekend.

De beelden van de bijna-aanvaring zijn hier te bekijken:

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Tja ze willen nog wel eens ongeduldig op knopjes duwen die brug/sluiswachters. Gelukkig ging de brug niet dicht, dan hadden we weer minimaal een half jaar om kunnen rijden.

  • Is dit soms dezelfde bedienaar als die van de Paddepoelsterbrug ? Ook die werd vanuit de Oostersluis bediend....

  • Wat is dat voor gedonder hier in de provincie met bruggen en sluisen waar schepen keer op keer mee in aanvaring komen? Gewoon debiel belachelijk zo vaak als dat hier gebeurt!

  • Meet de sluislengte eens op, en vergelijk dat met de lengte van beide schepen, dan krijg je toch de indruk dat deze twee niet echt tegelijkertijd in de sluis passen.

  • Wassermann,
    Je hebt er wel echt verstand van hè. Als je het filmpje afkijkt zie je dat ze er prima inpassen. Hebben ook gewoon samen geschut.

  • @Wasserman de sluislengte opmeten is echt niet nodig hoor de lengte en breedte van sluizen is bij ieder schipper wel bekent en anders via digitale weg op te vragen ook weet je tegenwoordig welk schip er voor je uit zit en weet je daar ook de afmetingen van. Dat er gewoon iemand zit te suffen op die post komt zeker hard bij je aan gezien je commentaar...of werk je daar zelf????

  • Sluizen en bruggen worden bediend met verkeerslichten. Het licht voor het tweede schip moet op groen gestaan hebben. Een schipper zal nooit door rood licht varen omdat hij in dat geval niet verzekerd is...

  • Ternauwernood? Valt me op in de nieuwsberichten, dat er van veel muggen olifanten worden gemaakt.

Recente berichten

Doek valt voor Engelbert na ruime nederlaag tegen Groninger Boys

Groninger Boys won maandag in de derde klasse B zondag met 4-0 van Engelbert. Engelbert…

1 uur geleden

Al ruim 10 duizend krabbels onder petitie tegen dreigende sluiting IJsbaan Kardinge

De petitie voor het behoud van de ijsbaan Kardinge is een daverend succes, aldus de…

2 uur geleden

Degradatie SC Stadspark, Forward wint kelderduel

SC Stadspark degradeerde maandagmiddag naar de derde klasse na een nederlaag tegen Helpman. Forward won…

2 uur geleden

Automobilist ramt lantaarnpaal op Hora Siccamasingel

Op de Hora Siccamasingel heeft een automobilist maandagmiddag een lantaarnpaal geramd. (meer…)

3 uur geleden

Vrouwen Groningen Atletiek moeten afstand doen van landstitel clubteams

De vrouwen van Groningen Atletiek moesten zondag genoegen nemen met de vierde plaats bij het…

6 uur geleden

Crowdfundingsactie gestart voor door brand getroffen café Lewenborg: “Helft van de inboedel kan weg”

Bezoekers en betrokkenen van het café in winkelcentrum Lewenborg waar op pinksterzondag brand woedde zijn…

7 uur geleden