De symbolische eerste schop voor de nieuwe Friesenbrücke, de treinbrug die Groningen weer met het Duitse Leer moet gaan verbinden, gaat vrijdag de grond in. Anne Hettinga, directeur van vervoerder Arriva, slaakt daarover tegenover Omrop Fryslân een opgeluchte en blije zucht.
Volgens Arriva heeft de kapotte spoorbrug grote gevolgen gehad voor de vervoerder, zo stelt Hettinga. Naast de financiële strop voor het bedrijf stelt Hettinga dat het ook de ambities die het tijdens haar concessie wil verwezenlijken heeft geraakt. “Ik wil mijn droom realiseren: instappen in Harlingen en in dezelfde trein doorrijden naar Bremen”, zo laat Hettinga optekenen bij de Friese regionale omroep.
Deutsche Bahn wil deze maand nog gaan beginnen met de echte werkzaamheden rond de brug. Eind oktober moeten de oude steunpilaren van de brug weg zijn uit de Ems. Voor medio 2025 moet bij het Duitse Weener de grootste spoordraaibrug van Europa over de rivier draaien. De kosten van het project bedragen ongeveer 125 miljoen euro.
De oude Friesenbrücke is sinds 2015 buiten gebruik, nadat een Nederlands vrachtschip de brug ramde.
Voor de tweede keer woensdagavond zijn er problemen met de Hoge Euvelgunnerbrug. Vanwege de storing…
Het zonnige en warme weer van de afgelopen dagen houdt in ieder geval nog één…
Een 23-jarige student rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen heeft haar opleider voor de rechters van…
Het blijft aanmodderen met de aansturing van de Hoge Euvelgunnerbrug. Woensdagavond kostte het zo'n 25…
Ondanks dat het niet op de agenda stond werd een vergadering in de raad over…
Onder gejuich van een volle zonneweide in het Noorderplantsoen wist de brandweer woensdagavond haar eerste…