Blijdschap bij Arriva over bouwstart nieuwe Friesenbrücke

nieuws
Een impressie van de nieuwe Friesenbrücke door ARGE

De symbolische eerste schop voor de nieuwe Friesenbrücke, de treinbrug die Groningen weer met het Duitse Leer moet gaan verbinden, gaat vrijdag de grond in. Anne Hettinga, directeur van vervoerder Arriva, slaakt daarover tegenover Omrop Fryslân een opgeluchte en blije zucht. 

Volgens Arriva heeft de kapotte spoorbrug grote gevolgen gehad voor de vervoerder, zo stelt Hettinga. Naast de financiële strop voor het bedrijf stelt Hettinga dat het ook de ambities die het tijdens haar concessie wil verwezenlijken heeft geraakt. “Ik wil mijn droom realiseren: instappen in Harlingen en in dezelfde trein doorrijden naar Bremen”, zo laat Hettinga optekenen bij de Friese regionale omroep.

Brug moet halverwege 2025 draaien

Deutsche Bahn wil deze maand nog gaan beginnen met de echte werkzaamheden rond de brug. Eind oktober moeten de oude steunpilaren van de brug weg zijn uit de Ems. Voor medio 2025 moet bij het Duitse Weener de grootste spoordraaibrug van Europa over de rivier draaien. De kosten van het project bedragen ongeveer 125 miljoen euro.

De oude Friesenbrücke is sinds 2015 buiten gebruik, nadat een Nederlands vrachtschip de brug ramde.