Categorieën: Nieuws

Gemeente en provincie blij met steun Tweede Kamer aan onderzoek Lelylijn

De gemeente en de provincie Groningen zijn zeer tevreden met de steun van de Tweede Kamer aan het onderzoek omtrent de Lelylijn. De Lelylijn is het eventuele nieuwe treintraject dat van Groningen via Drachten, Heerenveen en Emmeloord richting Lelystad zal gaan rijden.

‘De Lelylijn gaat echt een toegevoegde waarde hebben voor de verbinding tussen Groningen en de Randstad’, aldus wethouder Philip Broeksma.

Ook gedeputeerde Fleur Gräper ziet het belang van de Lelylijn. ‘Onze economie groeit sterk. Die wordt alleen maar sterker op het moment dat die met andere sterke economieën verbonden is. Het brengt Groningen en de Randstad fysiek dichterbij.’

Het onderzoek is belangrijk, omdat er nog niet veel bekend is over de Lelylijn. ‘We weten momenteel niet hoe moeilijk de realisatie van de Lelylijn gaat zijn qua financiën en uitvoering. Hopelijk kunnen we volgend jaar een afgewogen keuze maken’, concludeert Gräper.

Maarten Siepel

Bekijk reacties

  • Het zijn de mensen die stad en provincie leiding geven die geen flauw benul hebben van de kosten.

    Kosten Leleylijn zijn 5,85 miljard en exploitatie verlies 300 per jaar en bouwtijd +15 jaar

    Het alternatief via Drenthe binnendoor naar Kampen gaat 1,65 miljard kosten bouwtijd 10 jaar

    Wanneer gaan de politici eens luisteren naar vakmensen.

  • Fleur Graper vertelt leugens!

    Zo jammer dit! Ze loopt daarmee zijn inwoners voor de voeten, die altijd hebben gestreefd naar een beetje welvaart!

    Ze doet deze uitspraken, ' alsof wij een sterke economie zijn en groeien ', om het beleid op allerlei andere terreinen legitiem te krijgen.

    Wij groeien door de 'buitenlandse student, hierdoor zijn onze huizen opgekocht door het commerciële vastgoed en dit zorgt voor krapte op de woningmarkt. En stimuleert de Horeca en supermarkten. En 2uurtjes werk in de week is een volledige baan volgens de nieuwe definities van het CBS. Voorheen was dit 12 uur. En dit veroorzaakt manipulatief de zgn groei.

  • Nou vooruit, ik leg het nog één keer uit.

    Een betere verbinding tussen een grote stad en een kleine stad is louter en alleen in het voordeel van de grote stad. We zagen dit bij Lyon - Parijs, we zagen het bij Brussel - Londen etc. etc. Het is een economische wetmatigheid. Daarom is een betere verbinding tussen Groningen en Amsterdam louter en alleen in het voordeel van Amsterdam. Het zal dus een averechtse werking hebben voor de economie in Groningen. Economen zijn het zelden met elkaar eens maar dit is dan een van die weinige punten waar ze het wel over eens zijn. Simpel gezegd; groot slokt klein op.

    Ik ben niet tegen treinen of OV, maar de kunst is om 'gelijkwaardige' steden goed met elkaar te verbinden. Oldenburg en Groningen bijvoorbeeld. Dat zou wél helpen. Of Groningen - Bremen, hoewel Bremen eigenlijk alweer te groot is.

  • Dit is echt de missende link in het Nederlands spoornet, niet alleen is Drachten de grootste stad van Nederland zonder treinstation, maar ook is er nu veel tijdsverlies met het omreizen via Zwolle naar Amsterdam, helemaal voor de mensen uit Leeuwarden. Daarnaast moeten we sowieso meer in het ov investeren, om de druk op de wegen te laten afnemen maar ook ivm de co2 uitstoot. Daarnaast is zwolle / Meppel nu een bottleneck, gaat er wat fout of zijn er werkzaamheden dan is het hele noorden voor het ov afgesneden. Ook maakt deze lijn het een stuk aantrekkelijker om in het noorden te gaan wonen en bijvoorbeeld bij Amsterdam zuid te werken.

Recente berichten

“Opklaringen maar ook bewolking op Hemelvaartsdag, in het weekend veel zon en warmer”

Het lange Hemelvaartsweekend lijkt zonnig te gaan verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het op…

2 uur geleden

Geen donkergroene stadionstoeltjes in Euroborg, CDA vraagt gemeente om opheldering

Ondanks dat supporters het graag willen krijgen de stoeltjes op de Noordtribune in de Euroborg…

3 uur geleden

Donar wint eerste play-offduel tegen BAL

Donar is de kwartfinale van de play-offs om de landstitel woensdagavond begonnen met een 78-66…

4 uur geleden

Twee jongeren zijn Handhaving te slim af bij Jachtseizoen in Vinkhuizen

In de wijk Vinkhuizen vond woensdag een editie van Jachtseizoen plaats. Bij dit spel maken…

4 uur geleden

Geen link tussen moorden op Antoinette Bont en Harry Roo: “Uitsluiten is ook belangrijke ontwikkeling”

Er is geen link gevonden tussen de moorden op Antoinette Bont en coffeeshophouder Harry Roo.…

5 uur geleden

Versterkingen komend seizoen voor Be Quick 1887 en PKC’83

Be Quick 1887 en PKC'83 hebben zich de afgelopen dagen versterkt voor het komende seizoen.…

6 uur geleden