Categorieën: Nieuws

“Aanbesteden spoorlijn Groningen-Zwolle zou erg goed zijn”

Het regionaal aanbesteden van de spoorlijn Groningen – Zwolle zou veel voordelen bieden voor reizigers. Dat zegt directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland.

Aanleiding voor de uitspraak van Hettinga is de quickscan die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur momenteel uitvoert. In het regeerakkoord is vastgesteld dat de stoptreindiensten op vier spoorlijnen waaronder Groningen-Zwolle openbaar aanbesteed gaan worden. De staatssecretaris onderzoekt of er in de provincies genoeg draagvlak is voor deze decentralisatie en of het ook daadwerkelijk tot verbetering leidt.

“NS mag alleen mee doen als er een gelijk speelveld is”
De NS heeft laten weten in deze aanbesteding mee te willen dingen. Vervoersbedrijf Keolis liet eerder al weten dat dit niet verstandig is omdat er met het meedingen van de NS sprake is van geen gelijk speelveld. Hettinga is het daar mee eens. “Er zullen hele goede afspraken gemaakt moeten worden wil er een gelijk speelveld ontstaan. De NS zal de intercitydiensten blijven verzorgen en beheert daarnaast de stations. Dat zorgt voor een hele grote voorsprong aan kennis en know-how , waar wij als regionale vervoersbedrijven niet tegen op kunnen.”

Daarnaast speelt de rol die de NS heeft als staatsbedrijf mee. “Samen met het ministerie van Financiën kunnen zij wellicht biedingen doen waar wij als bedrijven nooit tegen op kunnen. Dit alles zal aangepast moeten worden wil er een gelijk speelveld ontstaan, en pas dan zeggen wij dat de NS mee mag doen.”

Openbaar aanbesteden biedt veel voordelen voor reizigers
Volgens Hettinga leent de lijn naar Zwolle zich erg voor een aanbesteding en zal vooral de reizigers er veel van gaan maken. “Je kunt met een hogere frequentie gaan rijden, de dienstverlening kan uitgebreid worden en treinen kunnen een hogere snelheid gaan rijden.”

Komende herfst zal blijken wat het resultaat is van de quickscan van de staatssecretaris.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Bij een beetje warm weer lukt het Arriva nog niet eens om de boemeltreintjes rijdende te houden.
    Het lijkt me heel wat beter dat ze eerst dat voor elkaar krijgen voordat ze op een belangrijke route gaan rijden.

  • Een hogere snelheid Groningen Zwolle kan alleen indien de 70 spoorweg overgangen eruit gehaald worden en het spoor 150 cm uitelkaar gehaald wordt dus dat betekent investeren door het Rijk. De spoorovergangen gaan 300-350 miljoen belopen. Een nieuw verlengde van de Hanzespoor Kampen binnendoor naar Hoogeveen lengte 62 km zal voor 200 km p/u aangelegd moeten worden en zal 550/650 miljoen gaan kosten en jaar voorbereiding en maken.+ spoor wegovergangen en spoor uitelkaar kosten 350 miljoen in totaal 1,3 miljard aan kosten en dan zal het een goede investering zijn waar ieder mee mag dingen om te rijden. Ook een NS en niemand uitsluiten !

    • Heb je de hack van de email en de diefstal van al je data op kunnen sporen? Was het RWS of bouwcombinatie Herepoort? Sluit ook de Bilderberggroep niet uit!

      • Het wordt bij het landelijk paket uitgezocht wie hier achter zit.
        Wees gerust het wordt wel bekend wie hier achter zit !
        Alles is strafbaar in dit geval.

  • Jeej, nog langere reistijden richting de randstad. Waar is de ambitie gebleven om deze reistijd te verkorten? Ik meende dat daar laatst nog uitgebreid over gepraat was?

  • Goed voor de reizigers, laat me niet lachen. Arriva is ook gewoon van Staatsbedrijf Deutsche Bahn en al die andere concurrenten (Veolia, Connexion)zijn van Franse staatsbedrijven. Dus niet zo calimera doen. Twee vervoerders op het zelfde traject is ook vragen om vertragingen en andere ellende zoals incheckkakafonie met vele verschillende palen. Helemaal niet goed voor de reiziger deze vrijemarktillusie. Hou er dus ook maar mee op.

  • Ja en we mogen OVERSTAPPEN in Zwolle.... daarhoudt het spoor niet op.
    Handig als je naar Schipholmoet met koffers enz
    En dan nog niet te sprekenvan gemiste asnsluitingen.....

  • Geen aanbesteding ,laat de NS het totale vervoer doen.het heeft tot nu toe .totaal geen voordeel opgeleverd.integemdeel zelfs .

  • Lekker steeds in- en uitchecken. In Zwolle uitchecken en als je verder wilt weer inchecken. Wat een vreselijk gedoe. Het traject mooi bij NS laten.

  • Tja Arriva, slecht opgeleid personeel, in verhouding vele malen meer stoptonend sein passages, geen servicemedewerkers op de perrons, heel weinig reservematerieel. Die kunnen het vast beter, lees goedkoper dan NS.

Recente berichten

Opnieuw loopt het spaak met Hoge Euvelgunnerbrug, N7 afgesloten

Voor de tweede keer woensdagavond zijn er problemen met de Hoge Euvelgunnerbrug. Vanwege de storing…

4 uur geleden

Warme donderdag eindigt mogelijk met regen- of onweersbui, daarna koeler en meer kans op neerslag

Het zonnige en warme weer van de afgelopen dagen houdt in ieder geval nog één…

7 uur geleden

Studente sleept RUG voor Raad van State vanwege vermeende fraude tijdens tentamen

Een 23-jarige student rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen heeft haar opleider voor de rechters van…

7 uur geleden

Hoge Euvelgunnerbrug heeft weer bijna een half uur nodig om open en dicht te gaan

Het blijft aanmodderen met de aansturing van de Hoge Euvelgunnerbrug. Woensdagavond kostte het zo'n 25…

8 uur geleden

Fracties pleiten voor behoud ijsbaan, ondernemer noemt het een enorme doos die niet past op Kardinge

Ondanks dat het niet op de agenda stond werd een vergadering in de raad over…

9 uur geleden

Vol Noorderplantsoen juicht brandweer toe terwijl eerste containerbrand van het jaar wordt geblust

Onder gejuich van een volle zonneweide in het Noorderplantsoen wist de brandweer woensdagavond haar eerste…

9 uur geleden