Categorieën: Nieuws

Buschauffeurs op de bres voor bereikbaarheid

De buschauffeurs uit Groningen hebben een open brief gericht aan de gebruikers van het openbaar vervoer in de stad, waarin ze de plannen om bussen te weren uit de binnenstad onderuit halen.

Woensdag 24 februari beslist de gemeenteraad over het vervoersplan voor de binnenstad. In dat plan verdwijnt de bus uit het centrum. In plaats van uit te stappen midden in het centrum, mag u voortaan de benen strekken vanaf de Westerhaven of Diepenring. Senioren, mensen met kinderwagens en minder validen hebben pech, aldus de chauffeurs.

Zij zeggen dagelijks met de passagiers te praten en delen hun zorgen over het verdwijnen van de buslijnen. Het tast ook het fundament onder vervoersconcept Qlink aan. De kracht daarvan ligt erin dat passagiers vanuit Roden, Leek, Zuidlaren, Annen, Beijum en Lewenborg een rechtstreekse verbinding hebben met het centrum. Het lijkt erop dat het gemeentebestuur het niet erg vind dat het aantal passagiers danig zal gaan afnemen. Dat bleek volgens de chauffeurs ook uit de afname van het aantal passagiers van lijn 6, sinds die niet meer via de Grote Markt rijdt.

Menno van Duinen

Bekijk reacties

  • Op zich is het grappig: Groninger buschauffeurs, die vergelijkenderwijs de lompste, horkerigste en meest klantonvriendelijke van het land zijn, werpen zich nu op de bres voor hun geliefde klanten, die kennelijk voor het grootste deel bestaan uit mensen die zonder protheses geen stap vooruit kunnen zetten.

    De drukste winkelstraten van Groningen bevinden zich trouwens precies tussen de Grote Markt en het Zuiderdiep, dus daar waar al jaren geen bus meer doorheen kwam. Het is dus zeer de vraag hoeveel verder het kennelijk overmatig kreupele klantenbestand de benen moet strekken in de nieuwe situatie.

  • De chauffeurs hebben volkomen gelijk! Te gek voor woorden! In een stad als Groningen, zo'n groot gebied zonder OV! Niet alleen voor ouden van dagen, maar gewoon voor iedereen hoort het er te zijn!
    Het is niets minder dan een basisvoorziening! Trouwens zo'n 50 jaar geleden reden alle lijnen via de Grote Markt.
    Dat is het andere uiterste, maar 1 of 2 lijnen dat moet toch kunnen.
    UIteindelijk was het "tramplan" beter voor de bereikbaarheid, maar dat schijnt in Groningen onmogelijk te zijn om voor mij duistere redenen.

  • De chauffeurs hebben natuurlijk volkomen gelijk! Dit dwaze, stompzinnige plan MOET van tafel. En de chauffeurs weten, hoeveel passagiers op de Grote Markt en bij de derAa-kerk uitstappen! En zijn bovendien de ogen en oren op de vaak zo lege Grote Markt in de avonduren. Nu wordt het, zeker voor ouderen, een gevaarlijk gebied 's avonds, waar je zeker niet meer heengaat. Jammer voor concerten e.d in de Martinikerk. Maar ook de winkels kunnen hun borst nat maken. Nog veel meer failliete winkels. Ik heb dan geen medelijden, vooral niet met die dwarsliggers uit de Oosterstraat. Om mij gaan ze allemaal failliet daar.

Recente berichten

Tot en met het weekend zacht en droog, uitgezonderd woensdag: dan is het buiig en vrij koel

Dinsdag is er eerst kans op een mistbank. Verder is er af en toe zon…

10 uur geleden

Doek valt voor Engelbert na ruime nederlaag tegen Groninger Boys

Groninger Boys won maandag in de derde klasse B zondag met 4-0 van Engelbert. Engelbert…

13 uur geleden

Al ruim 10 duizend krabbels onder petitie tegen dreigende sluiting IJsbaan Kardinge

De petitie voor het behoud van de ijsbaan Kardinge is een daverend succes, aldus de…

13 uur geleden

Degradatie SC Stadspark, Forward wint kelderduel

SC Stadspark degradeerde maandagmiddag naar de derde klasse na een nederlaag tegen Helpman. Forward won…

14 uur geleden

Automobilist ramt lantaarnpaal op Hora Siccamasingel

Op de Hora Siccamasingel heeft een automobilist maandagmiddag een lantaarnpaal geramd. (meer…)

15 uur geleden

Vrouwen Groningen Atletiek moeten afstand doen van landstitel clubteams

De vrouwen van Groningen Atletiek moesten zondag genoegen nemen met de vierde plaats bij het…

18 uur geleden