Categorieën: Nieuws

Moet de Lelylijn een snelle internationale verbinding worden of moet de trein overal stoppen?

Hoe moet de Lelylijn er uit gaan zien? Moet het een snelle verbinding worden of moet de trein juist overal gaan stoppen? In het Ontwikkelperspectief Lelylijn zijn vier scenario’s gerealiseerd die deze week met gemeentes en provincies gedeeld zijn. De komende periode gaat er op verschillende overheidsterreinen over dit vraagstuk nagedacht worden.

Bij de vier scenario’s gaat het om de ‘Dertigminutengemeenschap’, ‘Vitaal Ecoland’, ‘Stedelijk netwerk’ en ‘Internationale topregio’. Tussen de vier scenario’s zit veel verschil. Zo komen er bij de ‘dertigminutengemeenschap’ stations in vrijwel alle tussenliggende plaatsen. Bij ‘internationale topregio’ zal de trein tussen de Randstad en Groningen alleen in Drachten gaan stoppen. Het idee van de organisatie van de Lelylijn is dat gemeenteraden en provinciebesturen de komende tijd aan de hand van de vier scenario’s na gaan denken over wat zij willen. Aan de hand van alle feedback kan er gewerkt gaan worden aan een definitief scenario.

Snelle trein of stoptrein?
De Lelylijn is een voorgestelde Nederlandse spoorlijn tussen Lelystad en Groningen. Bij de scenario’s wordt er vanuit gegaan dat de nieuwe spoorlijn langs de snelwegen A7 en A6 komt te liggen. Bij ‘dertigminutengemeenschap’ komen er zeven stations waarbij de Lelylijn een stoptrein wordt die vier keer per uur rijdt. Bij ‘Vitaal Ecoland’ staat het klimaat en de natuur centraal. Het bouwen van woningen gebeurt in hoger gelegen gebieden, op waterveilige plekken. Het openbaar vervoer wordt in dit scenario verbonden door middel van ov-knooppunten. Bij ‘Stedelijk netwerk’ is er sprake van grotere groei van wonen en werken in de grote plaatsen, waarbij de trein deze kernen verbindt. Bij ‘Internationale topregio’ richt de ontwikkeling zich op de grootste steden, waar een snelle treinverbinding bij hoort.

Hybride
Een mogelijke conclusie kan zijn dat gemeenteraden en provincies een combinatie van twee scenario’s willen. Bijvoorbeeld een snelle trein en een regionale trein. In dat geval zal er onderzocht moeten worden of zo’n hybride-scenario een mogelijkheid is. Komend najaar moet er een definitief scenario op tafel liggen. Vanaf dat moment kan er ook gesproken worden over de financiering en het tracé waar de trein langs gaat rijden.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

‘Zondag wisselend bewolkt, komende dagen zon maar ook buien’

Stralend en zonnig voorjaarsweer zit er voorlopig nog niet in. De zon zal zich de…

50 minuten geleden

Geen treinverkeer mogelijk naar Assen door aanrijding

Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle moeten op Koningsdagavond rekening houden met vertraging. Door een aanrijding…

2 uur geleden

Persoon uit water gered aan Turfsingel

Omstanders hebben zaterdagavond aan de Turfsingel een persoon uit het water gered. De persoon was…

3 uur geleden

Meisje ten val in Haren en komt met voet bekneld te zitten in fietswiel

Een meisje is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Kerkstraat in Haren. Dat…

6 uur geleden

NK Jeugdschaken strijkt neer in Hoogkerk: “Het moet zo stil mogelijk zijn in het gebouw”

Hoogkerk is tijdens de meivakantie het mekka voor de Nederlandse jeugdschakers. Zaterdag begon het Nederlands…

7 uur geleden

Ondanks ontbreken grote vrijmarkt toch een feestelijke dag in Beijum

In de wijk Beijum was er de afgelopen jaren veel belangstelling voor de grote rommelmarkt.…

9 uur geleden