Alle treinen van Arriva in Fryslân en Groningen zijn af van de diesel. De voertuigen van de vervoerder op het noordelijke spoornet rijden inmiddels allemaal op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een brandstof gemaakt van plantaardige olie en gebruikt frituurvet.
De treinen rijden nu dus allemaal op de synthetische diesel, die twee jaar geleden werd geïntroduceerd op het Arriva-spoornet met de komst van de WINK-treinen. De brandstof zorgt er in theorie voor (als men kijkt naar de hele keten van energiebron tot trein) dat negentig procent met Co2 wordt geproduceerd. Daarnaast wordt een mengsel van ureum en gedemineraliseerd water in het uitlaatsysteem gespoten, zodat stikstofoxiden in de uitlaatgassen omgezet worden in onschadelijke stoffen.
Maandagmiddag vierde Arriva de mijlpaal. Milfred Hart (regiodirecteur Noord van Arriva) en Avine Fokkens-Kelder (gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Fryslân) plakten een HVO-sticker op een GTW-trein bij de locatie van treinbouwer Stadler in Leeuwarden. Hiermee wordt ook voor reizigers duidelijk dat ze in een trein zitten die rijdt op de duurzame brandstof.
De klassieker en stadsderby tussen de oudheden Be Quick uit 1887 en Velocitas uit 1897…
PKC'83 won zaterdag in de eerste klasse H en blijft koploper. Oranje Nassau kan na…
Gorecht kwam zaterdag in de tweede klasse I niet verder dan een remise. TKB won…
Bij de editie van Hunted in de wijk Lewenborg lagen spel en realiteit vrijdagavond dicht…
FC Groningen heeft op zaterdagmiddag met 1-0 gewonnen van Sparta. De ploeg uit Rotterdam kwam…
Nova Tech Lycurgus heeft vrijdagavond de uitwedstrijd in Roermond tegen Numidia VC Limax gewonnen. Het…