Afgelopen vrijdag werd het eerste deel van de bouwkuip voor de nieuwe voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling bij het Hoofdstation voorzien van onderwaterbeton. ProRail omschrijft de stort als een mooie mijlpaal en kijkt uit naar deel twee.
In de aanloop naar de stort van afgelopen vrijdag weren de wanden en de bodem van de bouwkuip gereinigd. Vervolgens werd op de bodem een laag hergebruikt spoorgrind aangebracht om slib van de bodem op te vangen.
Daarna is er in totaal 1561 kubieke meter onderwaterbeton gestort in 18 uur tijd, voor een vloerdikte van een meter. Tijdens de betonstort waren duikers aanwezig om onder water in de gaten te houden of alles goed verliep.
Het lijkt nu nog een groot zwembad aan de achterkant van het station, maar het onderwaterbeton voor de bouwkuip zit erin en is aan het uitharden. Als het beton hard is, komt er een zogenaamde stempelkraan in de kuip en wordt de kuip drooggepompt.
Maar het storten van het speciale onderwaterbeton is nog niet klaar. Later dit jaar wordt ook het tweede deel van de bouwkuip, waar graafmachines nu nog druk aan werken, voorzien van een betonlaag.
Voor de tweede keer woensdagavond waren er problemen met de Hoge Euvelgunnerbrug. Vanwege de storing…
Het zonnige en warme weer van de afgelopen dagen houdt in ieder geval nog één…
Een 23-jarige student rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen heeft haar opleider voor de rechters van…
Het blijft aanmodderen met de aansturing van de Hoge Euvelgunnerbrug. Woensdagavond kostte het zo'n 25…
Ondanks dat het niet op de agenda stond werd een vergadering in de raad over…
Onder gejuich van een volle zonneweide in het Noorderplantsoen wist de brandweer woensdagavond haar eerste…