Tussen nu en 2040 maakt Groningen ruim baan voor fietsers en voetgangers en wordt het autoverkeer tussen wijken ontmoedigd. Ook nieuwe vormen van vervoer, waaronder een tramverbinding, liggen op tafel.
Dat blijkt uit de conceptvisie voor mobiliteit, getiteld ‘Groningen goed op weg’, die vrijdag werd gepresenteerd.
De maximumsnelheid voor autoverkeer wordt teruggebracht naar dertig kilometer per uur, op bijna elke weg binnen de bebouwde kom. Dat geldt ook voor de Diepenring, die haar functie als ‘verdeel– en parkeerring’ kwijt gaat raken. Omdat de snelheden lager gaan liggen, wordt er vaker voor gekozen om verkeersstromen te mengen. Dat gaat betekenen dat auto’s fietsers en voetgangers vaker gebruik gaan maken van hetzelfde weggedeelte.
Op termijn ziet het college van B&W kansen voor een tram(achtig)systeem aan de oostkant van de stad. Dat geldt vooral op de corridor tussen het Europapark, het UMCG, het Noorderstation, de Zernike Campus en de corridor richting Kardinge. Of de tram er ook echt komt, is nog niet zeker. Het college houdt echter, bij alle toekomstige plannen, ruimte over om dit plan te realiseren.
Op de spoorlijn tussen Groningen, Delfzijl en de Eemshaven moet een nieuw treinstation verrijzen. “Een nieuw station voor het te ontwikkelen nieuwe stadsdeel De Suikerzijde heeft de hoogste prioriteit en wordt als eerste gerealiseerd”, zo stelt de gemeente.
Ander railvervoer wordt deels losgekoppeld van autoverkeer. De plannen voorzien erin de Stationsstraat (deels) autovrij te maken. Ook op de Eikenlaan wordt een zogenaamde ‘knip’ in het autoverkeer aangelegd. Deze moet komen op de kruising van de Eikenlaan met de fietssnelweg naar de Zernike Campus.
Daarnaast moet iedere wijk een aansluiting krijgen op de ringweg, zodat autoverkeer zoveel mogelijk via de ringwegen en de hoofdwegen kan rijden.
Het ontmoedigen van auto’s zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor het gebruik van het openbaar vervoer. Daarom komen er op meer plekken overstappunten, waar verschillende vormen van vervoer op elkaar aansluiten. Ook zet de gemeente meer in op deelauto’s, elektrische scooters en fietsen.
“We maken ruim baan voor fietsers en voetgangers en gaan het autoverkeer tussen wijken ontmoedigen”, vertelt wethouder Philip Broeksma. “We zoeken naar manieren om de ruimte voor het verkeer te beperken, maar wel bereikbaar te blijven. Er komt zo meer ruimte voor groen, ontmoeten en te verblijven. Ook stimuleren we duurzame mobiliteit. Zo maken we het verkeer in Groningen groener en veiliger.”
Naar verwachting wordt in oktober 2021 de definitieve visie van de plannen voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Maaslaan is vanaf komende maandagochtend bijna vijf dagen dicht voor alle autoverkeer. Alleen voetgangers…
De gemeente Groningen roept katteneigenaren op om hun huisdier tijdens tot halverwege juli 's nachts…
Om FC Groningen succes te wensen, bedacht een sponsor uit Leek een ludieke actie. Ze…
Twee jaar na de verkiezingen praten Wouter Holsappel en Ecco van Oosterhout in de podcast…
De ruim 120.000 schoonmakers en glazenwassers in Nederland hebben zicht op een nieuwe cao. De…
Dieven gaan steeds vaker op zoek naar dure spullen in Groningse schuren, bijgebouwen en garages.…