Volgens Platform GRAS, het platform Architectuur en Stedenbouw, mag OTO Landscaping defenitief aan de slag met haar plannen voor het Damsterplein.
Het plan moet ervoor gaan zorgen dat het Damsterplein verandert in een groene oase. Tegelijkertijd wordt het een waterbuffer voor hemelwater van het plein en de omliggende straten. Hierdoor is het mogelijk dit water te gebruiken als grondstof en terug te leveren aan de buurt bijvoorbeeld voor het besproeien van beplanting, als voorraad voor de fontein en te gebruiken als grijswater voor het doorspoelen van toiletten.
Tijdens Let’s Gro gingen Strootman Landschapsarchitecten, De Urbanisten en OTO landscape architecture in gesprek met geïnteresseerde Stadjers om ideëen op te doen voor de herinrichting van het plein.
De eerste editie van de Winter Wereld Markt in Onnen is dit weekend door ruim…
De politie heeft zaterdagavond geen personen aangehouden rond de wedstrijd FC Groningen tegen Willem II.…
Nova Tech Lycurgus heeft zondagmiddag in Martiniplaza de topper gewonnen tegen Orion Stars. Het werd…
Na 35 jaar is dit weekend de stedenband Groningen-Moermansk ten einde gekomen. Zaterdag werd er…
Ter hoogte van de Gerrit Krolbrug heeft zondagmiddag een ernstig verkeersongeluk plaatsgevonden waarbij twee personen…
GRC Groningen wist met een zege bij laagvlieger LSC 1890 de koppositie in de zondag…
Bekijk reacties
Hmmm, even nadenken...
Alweer een prachtig reclame plaatje.
Verbeeld ik het mij dat ik in het ontwerp hoge Bomen en veel schaduw zie ...?
Ik - en veel Stadjers met mij - zijn nog razend over het feit dat B&W en de politiek zeer onlangs de A-Kerkhof Bomen heeft omgezaagd, omdat ze te veel SCHADUW gaven!
==
Ik vraag mij al jaren af of het STRAFBAAR is om aan Stadjers zeer bewust een product te verkopen, terwijl de verkoper allang weet dat dit product niet haalbaar is.
Zoals het verkopen van een dure stofzuigerdoos zonder stofzuiger.
Dat noemen we immers: OPLICHTING!
Elke - eerlijke verkoper - weet dat de goedgelovige politiek er telkens instinkt.
En dat zij - ook voor het niet te leveren een beloofd product - royaal de portemonnaie trekt.
1.
https://www.dvhn.nl/groningen/Het-Damsterplein-in-Groningen-ligt-er-treurig-bij-23935732.html
*
Die struiken - in die plantenbakken - op het Damsterplein staan daar niet toevallig.
Maar vanwege ONMOGELIJKHEID tot diepe beworteling van grote Bomen door de aanwezige ondergrondse parkeergarage!
2.
https://groningen.groenlinks.nl/nieuws/26-augustus-ledenavond-over-grote-markt-oostzijde
*
De Stadjers was - door B&W, politiek en ontwerpers - bij het beeldkwaliteitsplan van de Nieuwe Markt ook hele grote Bomen beloofd.
Totdat wethouder Dig Istha (PvdA) in de raadscommissie erkende dat er geen grote Bomen konden komen - inderdaad - niet kon vanwege de parkeergarage.
Mevrouw Kiki
Hetzelfde vrees ik voor het 'Zuiderplantsoen' dat ons zo mooi op plaatjes wordt voorgeschoteld boven de nieuwe verdiepte ringweg, er is domweg geen ruimte om er eens lekker op los te wortelen. Alleen ontdekt men dat liever pas achteraf.
Ik vraag me af waarom de sukkels die zich ooit zo enthousiast sterk wensten te maken voor het Damsterplein met zijn zogenaamde 'verplaatsbare bomen' niet alsnog eens goed de wind van voren krijgen. Achteraf is altijd iedereen verdwenen, dan 'is het nou eenmaal zo'. Zo leren we nooit van fouten.
Volgens mij klopt hier iets niet. Het lijkt een oase aan groen.
https://jure.nl/ECLI:NL:RBSGR:2008:BD1972
Een boeiende uitspraak van een Rotterdamse rechter.
Deze rechter toetst: wezenlijke verandering en wezenlijke verbetering.
https://jure.nl/straatmeubilair%20kunst
26 juridische uitspraken over straatmeubilair
Mevrouw Kiki
Prachtig plan.
Een hele fraaie verbetering!
misschien ook een fontein?
Groningen was heel leuk ze hebben het goed om zeep geholpen .
Zolang er aan twee kanten wegen zijn blijft het een eiland. Dat is ook niet te verhelpen tenzij je een verkeersstroom weghaalt en via een andere route leidt. Je steekt er een hoop geld en maar de fundamentele ontwerpfout voor een gebruiksplein blijft. Ze hadden beter gelijk met de parkeergarage een autotunnel kunnen aanleggen. Het enige ander alternatief zou zijn het stad inrijdende verkeer via de Nieuweweg te leiden. Dan moet je er de parkeerplaatsen weghalen en zorgen dat de meeste fietsers wel over het plein kunnen. Ik denk eigenlijk niet dat de Nieuweweg die belasting aan kan.
Hoezo waterbuffer? Als de gemeente eens het verstand had gebruikt, had ze het damsterdiep daar weer open gehaald en de oude sluis en kades hersteld. In plaats van er een zinloos pand met een veel te dure garage neer te zetten. Maar nee, de ego's he.