Categorieën: Nieuws

Veel animo voor symposium over Lelylijn

Ruim 350 belangstellenden en geïnteresseerden waren maandag aanwezig in Drachten waar een symposium over de Lelylijn gehouden werd. “Een indrukwekkende opkomst.”

De Lelylijn is een te realiseren snelle treinverbinding van Groningen via Drachten, Heerenveen, Emmeloord naar Lelystad. Het symposium werd georganiseerd door werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord. In de zaal veel ondernemers maar ook flink wat politici waaronder wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van de gemeente Groningen. Broeksma liet tijdens een debat weten, waarbij het onder andere ging over de klimaatverandering, dat het een idee is om de stekker uit Groningen Airport Eelde te halen ten gunste van een snelle treinverbinding met de Randstad. Daarin werd hij gesteund door wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie) van de gemeente Assen.

Ook andere politici lieten zich lovend uit over de plannen. Onder hen Michael Westhagemann die lid is van de Duitse Bondsraad. Hij sprak de hoop uit dat er een snelle verbinding komt tussen Groningen en Hamburg omdat dit de samenwerking tussen de steden op het gebied van de waterstofeconomie zou bevorderen. De uitspraak is opmerkelijk omdat de Duitsers eerder nog lieten weten geen behoefte te hebben aan een snelle verbinding met het Noorden van Nederland. Ook burgemeester Femke Halsema van Amsterdam liet zich lovend uit. Volgens Halsema kan snel spoor de Randstad ontlasten, want mensen kunnen dan in het Noorden wonen en in Amsterdam werken.

Op het symposium was ook directeur Anne Hettinga van Arriva aanwezig. Hij was het met Broeksma en Vlieg eens dat de trein boven de luchthaven gaat. Wel was hij sceptisch naar aanleiding van de uitspraak van de minister van vorige week waarin ze aangaf om onderzoek te doen naar de nieuwe verbinding. Volgens Hettinga kan het een truc zijn om een besluit uit te stellen.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Het zakenleven VNW/NCW organiseert
    Een snelle spoorlijn naar het Noorden is niet alleen een Leleylijn
    Een Leleylijn gaat 5,85 miljard kosten en bouwtijd 15 jaar na op het mirt staande wat het niet staat
    Het alternatief via de bestaande spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen met een nieuw stuk spoor van 60 km Hoogeveen Kampen raming 1,65 miljard en bouwtijd 10 jaar en direct mee gestart kan worden door alle spoorweg overgangen er uit te halen en vervangen door tunnels of viaduct.
    provincies Friesland en Groningen moeten opdraaien voor de kosten van voorbereiding en uitwerking.
    Een Leleylijn heeft een exploitatie te kort van 300 miljoen per jaar.

  • Waarom heet dit traject "Lelylijn" en niet "Gronilijn"? Groningen heeft immers meer dan twee keer zoveel inwoners en wij draaien op voor kosten.

  • Een haalbaarheidsonderzoek is zojuist door de 2dekamer aangenomen en moet eind 2020 klaar zijn.

    Een soortgelijk onderzoek van het ministerie van verkeer en waterstaat (naar de ZZL) heb ik nog op CD .

    Waarop dit soort onderzoeken opnieuw moeten worden gedaan, is voor mij een raadsel.

    Overigens, gaan er stemmen op voor een zweeftrein. Deze verbinding is nog sneller en verbruik daarentegen nog veel minder energie.

Recente berichten

Donar incasseert zware nederlaag tegen Filou Oostende

Donar heeft de laatste wedstrijd van de Elite Gold verloren. De Groningers kwamen er vrijdagavond…

9 uur geleden

Ongekende thriller bij Telstar: Van Bergen houdt FC Groningen in dying seconds op promotiekoers

In de slotseconden van de wedstrijd ontpopte Thom van Bergen zich tot de held van…

9 uur geleden

Wisselvallig bevrijdingsweekend in aantocht: wolkenvelden, buien en opklaringen

Het komende bevrijdingsweekend wordt er één waarin het weer wat heen en weer zwalkt na…

9 uur geleden

Minder natuur- en bosgebied in Groningen, woningen nemen plaats in

Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…

11 uur geleden

Afgelopen: Van Bergen is de held van Groningen in Velsen-zuid

FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…

11 uur geleden

NAM wil extra schadekosten Groningen niet betalen zonder ‘onderbouwing’

Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…

12 uur geleden