Als het aan minister Van Veldhoven ligt, rijdt er in 2040 tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein. “Drie keer raden welke stad ze daarbij vergeet.” zo schrijft Alfred Welink, voorzitter van het Algemeen Bestuur van VNO-NCW MKB Noord in zijn column op de website van de organisatie.
“Met grote verbazing lees ik het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Hierin pleit ze voor een groot ov-netwerk met betere verbindingen. Drie keer raden welke stad ze daarbij vergeet. Inderdaad, Groningen. Terwijl ze even later wél op het podium in Winschoten stond om de eerste 17 miljoen euro beschikbaar te stellen voor een verbinding met Duitsland. Wij gaan uit van faux pas van onze staatssecretaris,” zo schrijft Welink.
Volgens Welink is een goede verbinding met de rest van Nederland nodig om jongeren in de regio te houden: “Het openen van het Noorden geeft een boost aan de noordelijke economie en daarmee de rest van Nederland. Den Haag kan het zich gewoonweg niet veroorloven het Noorden over het hoofd te zien.”
De temperatuur loopt flink op aankomende dagen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis worden woensdag en donderdag…
Afgelopen zaterdag is fase 3 van Operatie Ring Zuid ingegaan en dat betekent een hoop…
Het Nederlands Kampioenschap Jeugdschaken is in volle gang. Elk jaar vindt dit kampioenschap plaats, maar…
De rechtbank in het Belgische Hasselt heeft een Rus, die naar Nederland was gevlucht om…
Ondergrondse afvalcontainers moeten in de toekomst met een telefoon geopend kunnen worden. Daar pleit de…
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft 250 miljoen euro aan subsidies verdeeld over zeven projecten,…
Bekijk reacties
langzamerhand zit dit soort roepers ook alleen maar gevangen in hun eigen bubbel.
Groningen is niet Nederland, maar een exotisch oord boven Zwolle (waar Nederland ophoudt). Daar moet je af en toe wat zoethoudertjes naar toe sturen en de boel traineren met allerlei nieuwe lijnen die uiteindelijk toch niet doorgaan.
Groningen is een uithoek, net als Maastricht en Middelburg die ook niet in die plannen voorkomen. En dat klopt ook.
Het is ook de achtste stad van Nederland (wisselt nog wel eens, maar feit is dat het één van de grootste steden is) en kan daarom niet vergeten worden.
Ik hoop dus dat er ondanks het ontbreken van de Stad in dit plan, er wel wordt geïnvesteerd in verkeer en vervoer. Helaas heeft het Noorden slechte ervaringen met Den Haagse interesse, dus ik zou geen wonderen verwachten.