Categorieën: Nieuws

GroenLinks: ‘Meer snellaadpalen voor Groningers’

De provinciale fractie van GroenLinks pleit voor meer snellaadstations in de provincie Groningen. Kandidaat-statenlid Jeroen Hut: ‘Mijn ervaring is dat snelladers in onze provincie zeldzaam zijn.’ Maar zijn ze wel nodig?

Volgens Hut is het hard nodig om hier beleid van te maken: “We hebben meer snellaadstations nodig om aan de toenemende vraag te voldoen en de overstap van fossiel naar elektrisch aantrekkelijker te maken. Een betere laadinfrastructuur is erg belangrijk, zodat ook inwoners buiten het stedelijk gebied rondom de stad Groningen kunnen profiteren van de voordelen van elektrisch rijden.”

Het aantal snellaadpalen rondom de gemeente Groningen is dan ook erg gering. Zo heeft FastNed alleen maar laadpalen onder de rook van Haren, bij Marum en bij Scheemda. Daarnaast staan bij P+R Reitdiep en autodealer Century aan de Bornholmstraat nog snelladers. Dat zijn er niet bijster veel, maar de vraag is natuurlijk of Groningen meer laadpunten nodig heeft.

Beperkte groei

GroenLinks stelt dat het tekort van deze palen het elektrisch rijden tegenhoudt, zo staat in het persbericht: “Steeds meer mensen overwegen hun op fossiele brandstof rijdende auto in te ruilen voor een hybride of elektrische auto, maar de onzekerheid over de vraag waar zij de accu van zo’n auto kunnen laden verhindert dat zij de overstap maken.” Cijfers van het CBS laten inderdaad zien dat tussen januari 2017 en januari 2018 het aantal elektrische auto’s groeide van 14 duizend tot 22 duizend. Dat lijkt veel, maar het is maar 1,4 procent van het totaal aantal auto’s in Nederland.

Het kabinet wil dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden. Om dit soepel te laten verlopen, is goed beleid nodig. Zo heeft de overheid van Noorwegen al maatregelen getroffen. Mensen met een elektrische auto mogen daar bijvoorbeeld op sommige plekken gratis parkeren en hebben toegang tot de busbaan. Daarnaast betalen de Noren een CO2-belasting, die rijden met fossiele brandstoffen onaantrekkelijk moet maken. Het effect is dat bijna 40% van de auto’s in Noorwegen al elektrisch of hybride zijn.

Snel meer laadpalen

Allemaal leuk en aardig, maar in Noorwegen levert dit wel problemen op. Daar staan altijd grote rijen voor de laadstations. En dat is niet zo gek. Over tanken doe je misschien 5 minuten, maar een snellader doet er 33 minuten over. En met een elektrische auto rijd je momenteel nog niet verschrikkelijk ver. Gezien de grote verkeersdrukte rondom Groningen, valt er iets te zeggen voor het beleidsvoorstel van de provinciale fractie van GroenLinks.

Als het aan de fractie ligt, gebeurt dat dus snel. Hut: ‘Onze nieuwe Statenfractie komt komend jaar met een voorstel voor een inventarisatie van mogelijke locaties en de snelle uitrol van een netwerk van snellaadpalen. Hierdoor zorgen wij ervoor dat inwoners in alle delen van de provincie de overstap naar schone mobiliteit kunnen maken.’

Casper Slotboom

Bekijk reacties

    • Vooral lekker schijnheilig op je reet blijven zitten, naar anderen wijzen en klagen dat het allemaal kut is, want daar wordt de wereld beter van.

    • Animal Farm.

      Via klimaathoax wordt er even flink gedenivileerd Hoe duistere "elites" die niet meer in links/rechts schema's te onderscheiden zijn, de massa langzaamaan richting bedelstaf helpt

      • De zwaartekracht is ook een hoax voor wie het nog niet weet... niks anders dan een complot!
        :-D

        Gewoon lekker de fossiele brandstoffen opsouperen.
        En vervuiling, uitstoot van een cocktail aan gifstoffen en naar de kloten helpen van planeet aarde? Ach, who cares.
        Niks aan de hand en gaat u vooral rustig slapen.

  • zolang die dingen verrekte duur zijn dan bedoel ik de auto! is dit echt niet nodig. daarbij is het rijden met stroom helemaal niet goedkoop! en je kan er net een rondje stad mee doen en je moet als weer wachten op het laden!

  • Ik wil graag in de stad werken en daar elektrisch naartoe. Gedurende werktijd wil ik dan graag bijladen. Dan kan ik prima een goedkope tweedehands elektrische auto gebruiken om er te komen. Een heleboel stopcontacten die langzaam kunnen laden bij parkeerplaatsen lijkt mij dan veel nuttiger dan een paar "snel" laders. Wat mij betreft bij een met zonnepanelen overdekte P+R rondom de stad zodat ik met de (elektrische) bus de stad in kan. Als er dan een heleboel laadplekken zijn die de accu langzaam vol laden, is de belasting op het net beter te verdelen en is het probleem van laadpaalkleven niet zo'n issue meer. Bijkomende voordeel is dat ik niet hoef te wachten op laden, maar dat de auto aan het einde van de dag gewoon weer vol geladen is.

    Snelladers zijn ook handig, maar vooral langs de snelweg of tijdens een half uurtje winkelen bij de supermarkt. Ik kan mijn auto echter niet aan een snellader zetten en hem daar de hele dag laten staan terwijl ik aan het werk ben.

      • Ja, die zonnepanelen kunnen bijdragen aan het laden van de auto's. Wist je dat niet? En als die auto's daar overdag staan en langzaam geladen kunnen worden, kan die opgewekte energie heel efficient benut worden. Daarnaast is er het voordeel dat de parkeerplaats overdekt is.

  • IK heb zowel thuis als op de zaak een complete laadpaal voor nop geïnstalleerd gekregen. Nu het fiscaal aantrekkelijk lijkt te blijven, zal er dit jaar wellicht opnieuw een vol elektrische auto op de oprit komen te staan, voor de boot en de vakantie`s blijf ik vanzelfsprekend diesel rijden.

      • Zo`n elektrische auto kost mij over 5 jaar gerekend ongeveer € 5.000,00 en is een mooie aftrekpost. Je kunt gerust stellen dat de hedendaagse moderne dieselmotor schonere lucht uitblaast dan dat het opzuigt. Lieden welke het woord dieseldampen uitspreken, zouden zich beter eerst eens gaan verdiepen in de materie voordat zulke onzinnige uitspraken over diesels worden gedaan. Jij hebt je geweten waarschijnlijk al afgekocht door een paar zonnepanelen aan te schaffen?

        Binnenkort krijgen wij de vraag voorgelegd of er meer dan 2 kinderen in een gezin aanwezig zijn, zo ja, dan mogen wij daar straks ook voor gaan betalen. Men heeft berekend dat een kind tot het 20e levensjaar gemiddeld 58 ton CO2 per jaar opsoupeert, daar mag jij je als ouder vandaag de dag pas echt voor gaan schamen.

      • Wat je zegt over diesels? Complete lulkoek.
        Maar wat betreft kinderen: klopt helemaal, het allerbeste wat je kan doen voor moedertje aarde is geen kinderen krijgen.

    • Aangezien je een hardwerkende ondernemer bent, gun ik deze bonus op rijkdom van harte.

      Desondanks blijf ik erbij dat de klimaathoax een gore denivilering-truc is. Elon Musk zal blij zijn met onze opgehitste en gebrainwashde scholieren. Houd er ook een leuke cent aan over.

      • Jij een aangenaam leven in de kudde.

        Wel te hopen voor je dat je bij de 1% hoort, want voor de rest kan het weleens heel guur en oncomfortabel worden.

  • Dat laadpaalprobleem laat een ander nadeel van het persoonlijk autobezit zijn. Het ruimteprobleem. Er zijn 8.8 miljoen auto's in Nederland en dat zijn er veel te veel. Er moet actief beleid worden gevoerd dat aantal naar beneden te brengen om de openbare ruimte weer vrij te maken voor de mensen in plaats van voor blik. Daarmee los je ook het fileprobleem grotendeels op. We moeten toe naar gedeeld vervoer dat zelf rijdend is. Zelfrijdende auto's kunnen naar een oplaadstation rijden en weer weg wanneer ze vol zijn. Dan is er geen frustratie meer nodig over laadpaalklevers en je hoeft er ook niet meer naar te zoeken.

  • Denk dat je er beter aan doet om het aantal nieuwe medelanders in te gaan perken, zo ook de bouw van nieuwbouw woonhuizen, door de verstedelijking een halt toe gaan roepen, minder mensen betekend ook minder uitstoot van o.a. CO2, minder milieuvervuiling, minder uitkeringen, waardoor belastinggelden aan belangrijke zaken besteed kunnen gaan worden.

    Maar goed, dankzij Groen Slinks en D66 zal dit nog wel even tijd nodig hebben voor men tot inzicht gaat komen dat het roer om moet en dat bevolkingsgroei op deze wijze economisch niet langer haalbaar is en het zo ook niet langer door kan blijven gaan, al was het enkel maar om ook dit land leefbaar te houden voor toekomstige generaties

    • Laten we vooral niet naar Middenweg luisteren. Die wil woningnood creëeren en mensen die Nederland hard nodig heeft buiten de deur houden. De Nederlandse bevolkingsgroei is het probleem niet. Die is al naar krimp aan het bewegen. Om de problemen daarvan op te lossen zijn juist meer mensen nodig. Dat levert per saldo niet meer mensen op de planeet op. Als deze mensen zich aanpassen en net zoals Nederlanders maar 1,7 kind krijgen is er sprake van een negatieve bijdrage aan de groei van de Wereldbevolking.

Recente berichten

Jonathan van Dorssen flink op schot: GVAV geeft GRC Groningen pak slaag

“Het was een heerlijke middag, maar ik kreeg wel heel veel vrijheid”, aldus GVAV aanvaller…

1 uur geleden

SC Stadspark dieper in de zorgen, Groninger Boys klopt kampioen Peize

SC Stadspark verloor in de tweede klasse I van het zondagvoetbal en raakte dieper in…

1 uur geleden

Partij voor het Noorden ontstemd over opstelling College: “Waar doen we als raad nog toe?”

De fractie van Partij voor het Noorden is zwaar ontstemd over het besluit van het…

2 uur geleden

Zo’n 25 mensen springen op eerste dag in het water in Hoogkerk: “Het wat koudere weer deert ze niet”

Openluchtzwembad Hoogkerk is zondagmiddag geopend. Ondanks de overwegend bewolkte dag waren er genoeg mensen die…

2 uur geleden

“Het was leuk, het was gezellig; we weten weer waar we het allemaal voor doen”

Koningsdag 2024 zit er op. Hoe wordt er in de verschillende wijken en dorpen op…

3 uur geleden

UMCG doet met darm-on-a-chip onderzoek naar auto-immuunziekte: “Het werkt net als in het echt”

Wat gebeurt er in de darmen van patiënten die overgevoelig zijn voor gluten? Dat is…

5 uur geleden