Categorieën: Nieuws

Geen stop voor zuidelijke ring

De sloop van het viaduct in de zuidelijke ringweg gaat door, nu een meerderheid van de raad voor is. SP, Partij voor de Dieren, PVV en Stad en Ommeland wilden uitstel maar kregen geen meerderheid.

Wethouder Paul de Rook vreest voor financiële gevolgen bij uitstel. Het viaduct bij de Esperantostraat is onderdeel van de huidige ringweg en moet plaatsmaken voor de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg. Aannemer Combinatie Herepoort start binnenkort met de sloop van het viaduct. De SP en Partij voor de Dieren denken dat dat besluit onomkeerbaar is en willen dat besluit pas nemen als er meer duidelijkheid is. ‘Er zijn meerdere redenen om de ringweg nog niet af te breken’, betoogt Kirsten de Wrede namens de Partij voor de Dieren. ‘Er is bijvoorbeeld geen definitief ontwerp voor de nieuwe ringweg.’ Er wordt nu gewerkt aan de herstart van het project na aanbevelingen van de commissie Hertog. ‘Dit zijn voorbereidende werkzaamheden. Als wij de sloop niet laten plaatsvinden moeten we zeer zwaarwegende argumenten hebben. Vervolgens zullen ook alle gevolgen van die beslissing voor rekening komen van de opdrachtgever. Dan komen wij dus mogelijk ook te staan voor de vertragingskosten’, aldus wethouder De Rook

Als de sloop achter de rug is zal ook de aangrenzende oprit bij de Kempkensberg gesloten worden. ‘Zeshonderd auto’s per dag maken gebruik van de oprit. Die moeten hun weg vinden via andere plekken in de stad’, aldus Wim Koks (SP). De Rook: ‘Er zal rondom de Hereweg sprake zijn van verkeerstoename. Wij monitoren dat. Het zorgt niet voor een inbreuk op de veiligheid. Ja, het leidt tot meer verkeer, maar het blijft beheersbaar.’

 

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Sorry van deze oprit maken 4145 voertuigen gebruik. 3821 personen autos licht vrachtauto's 217 en zware vrachtautos 107 samen 4145 voertuigen
    De vier open en afritten Hereweg = 27 % van het verkeer op het Hereweg viaduct .

  • het betreft hier het viaduct over de spoorlijn in de ring zuid.

    Indien dit jaar 2019 de Esparanto en de Helperzoom niet gereed komen ontstaat er een groot probleem.

    Dan gaat het spoor project voor de ring en staat de ring stil.

    Deze tunnels hebben een afspraak van 2 jaar bij de spoorwegen en er is geen afspraak.

  • Uiteraard niet. Dat gezeur de hele tijd. Accepteer nu eens dat die project uitgevoerd wordt en probeer niet de hele tijd te vertragen. Daar wordt het alleen maar duurder van.

  • Blaas het hele project gewoon af en herstel alles weer in oud luister. Zonde van de centen voor een paar minuten tijdswinst, tijdswinst welke bij het Europaplein en de onzalige plannen voor een andere route richting UMCG volledig teniet worden gedaan. Sterker nog, als het college haar zin gaat krijgen, moet je straks 11 km extra gaan rijden om vanaf het Julianaplein via Kardinge bij het Umcg te komen.

    • @Middenweg, complete onzin lees je in op aanpakoosterhamrikzone.nl en aanpakringzuid.nl. Verkeer van Julianaplein naar UMCG blijft over de Europalweg lopen ook in de toekomst. Verkeer uit de oostkant van de stad zou bij voorkeur over de nieuw in te richten oosterhamrikzone het UMCH bereiken.

      • Ga eens praten met aanpakoosterhamrikzone zou ik je voor willen stellen en laat je door hen op de hoogte brengen.

      • Is een stuk tekst weggevallen, verkeer uit de richting ten Oosten van de stad gaat nu veelal via de ring , Bedumerweg, Kapteynlaan, Vrijdemalaan, Oostersingel naar het UMCG. Ook dit verkeer gebruikt al decennialang de Bedumerweg als toegangsweg naar het centrum en het UMCG, waar bewoners van de Korrewegwijk dezelfde Bedumerweg gebruiken om het centrum via de ring te verlaten. Al met al voegt een nieuw weg over de huidige busbaan niets toe, behoudens veel meer onnodige af te leggen kilometers waar het om gemotoriseerd (bestemming) verkeer gaat.

  • Maak nu eerst eens de Helperzoomtunnel klaar en maak de aanrijroute daarheen eenvoudig en rechtstreeks.
    En zorg, dat het verkeer op de Parkweg vaker groen krijgt bij de Parkbrug en zet niet alle lichten op rood, als die brug omhoog staat, terwijl je er helemaal niet over hoeft.

    • Tunneltje aanleggen is (4000 jaar na de eerste piramide) te moeilijk voor onze hooggeleerde ingenieurs. Het geografische karakter van de Hondsrug gaat ze ver boven het petje.

      Ga er maar vanuit dat project Zuidelijke Ringweg minmaal tien jaar langer gaat duren. Waar vroeger de Nederlandse weg- en waterbouw op hoog niveau stonden, hebben we nu te maken met middelmaat die alleen aan doorgaan van project voor opdrachtgevers denken.

      # sad

  • Voor de niet bijster intelligente roze bril Paul de Rook is het risico dat het twee keer zoveel tijd en geld gaat kosten, géén zwaarwegend argument.

    # Arm Groningen.

Recente berichten

Politiek worstelt met Noorderplantsoen: “Barbecueën hoort bij het karakter van het plantsoen”

De huidige regels om de overlast in en rond het Noorderplantsoen binnen de perken te…

12 minuten geleden

Tientallen krachtpatsers naar Rutger Smith Throwing Games

Zo'n vijftig atleten die gespecialiseerd zijn in de werpnummers doen zaterdag 1 juni mee aan…

2 uur geleden

Henk ten Hoor van de Viking-muts en textielwinkels overleden

Oud-ondernemer en sport-mecenas Henk ten Hoor is overleden. RTV Drenthe meldt dat hij woensdag op…

3 uur geleden

Arjan Taaij stopt als coach by Lycurgus

Arjan Taaij stopt na elf jaar als hoofdcoach bij Nova Tech Lycurgus. Dat maakt de…

3 uur geleden

Basisschool de Kleine Wereld in Indische Buurt gaat dicht

Basisschool de Kleine Wereld aan de Celebesstraat in de Indische Buurt sluit komend schooljaar de…

3 uur geleden

PvdD en GroenLinks: geen vliegtuig pakken bij dienstreizen onder de 1000 kilometer

De raadsfracties van de Partij voor de Dieren en GroenLinks willen dat medewerkers van de…

4 uur geleden